Abstract:
هدف: هدف از این پژوهش بررسی رابطه بین میزان فعالیت بدنی و دانش تغذیهای و مقایسه آن در دانشجویان مرد و زن دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد بود. روش پژوهش: جامعه آماری این پژوهش توصیفی پیمایشی را دانشجویان زن و مرد رشتههای مختلف تحصیلی در مقاطع کاردانی و کارشناسی دانشگاه آزاد واحد مشهد که در نیمسال دوم ٩٠- ٨٩ واحد تربیت بدنی عمومی را انتخاب کرده بودند (4٠٠٠ نفر) تشکیل دادند. نمونههای آماری پژوهش با توجه به جدول کرجسی- مورگان ٣٧٦ دانشجو بود (١٨٨مرد و ١٨٨زن)، که به طور تصادفی از بین دانشجویان شرکت کننده در 2١۵ کلاس درس تربیت بدنی عمومی (١١٣ کلاس آقایان و ١٠٢ کلاس خانمها) انتخاب گردیدند. در این پژوهش از پرسشنامۀ جی وانو ترکانی استفاده گردید (روایی82/0، اعتبار 79/0). روشهای آماری: پس از جمعآوری پرسشنامهها، برای تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد. از میانگین، جدول و شکلها برای توصیف دادهها و از آزمون t استیودنت، آزمون آنالیز واریانس یک طرفه و آزمون تعقیبی دانکن و ضریب همبستگی پیرسون برای تحلیل دادهها استفاده گردید (0/05P). بین سطح فعالیت بدنی دانشجویان دختر و پسر تفاوت معنیداری وجود دارد (0/05P). بین میزان دانش غذایی دانشجویان در رشتههای مختلف تحصیلی تفاوت معنیداری وجود دارد (<0/05P). نتیجهگیری: با توجه به فرصت خوبی که جوانان ضمن تحصیل در دانشگاه برای آموزش دانش تغذیهای و سلامت دارند. لذا توصیه میشود به دروس مرتبط با تربیت بدنی و تغذیه برای ارتقائ سلامت و دانش تغذیهای جامعه توجه بیشتری اعمال گردد.
The aim of this study was to investigate the relationship between physical activity and nutritional knowledge and compare them in male and female students of Islamic Azad University of Mashhad. Methods: In this correlative and comparative study 376 students (188 males and 188 females), were selected randomly from among 215 students participating in general physical education classes (113 of men class and 102 of women class). In this study, the validity and reliability of the questionnaires were reported 0.82 and 0.79 respectively. Gathered data was analyzed by using descriptive and inferential statistics. Student t test, one- way ANOVA and Duncan's post hoc test and Pearson's correlation were used at (pResults: no significant relationship was observed between levels of physical activity with their nutritional knowledge in total and female and male students (p>0.05). Significant differences were found between female and male students regarding the level of physical activity (p0.05). Significant differences were found among students in different fields of study regarding nutritional knowledge (pConclusion: Education in university provides a lot of opportunities to gain knowledge about sport, nutrition and health. Therefore, it is recommended that nutritional and health courses for students