Abstract:
زمینه: محیط مدرسة ابتدایی در رشد مهارتهای اجتماعی دانش آموزان نقشی حیاتی دارد. شکست کودک
در ایجاد مهارتهای اجتماعی اثری معنادار بر زندگی کودک داشته و در مشکلات هیجانی دوران کودکی و
نوجوانی ایفای سهم میکند. یکی از عوامل موثر بر رشد مهارتهای اجتماعی دانش آموزان ابتدایی» مختلط
یا تفکیک جنسسیت بودن مدرسه میباشد. تاکنون در ایران در رابطه با بررسی این تاثیر پژوهشی صورت
نگرفته است. هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر مختلط یا تفکیک جنسیت بودن مدرسة ابتدایی پر رشد
مهارتهای اجتماعی دانش آموزان ابتدایی شسهر شسهریار میباشد. طرح پژوهش از نو علی - مقایسه ای
میباشد. جامعة آماری این پژوهش را کلیة دانش آموزان دختر و پسر پایة پنجم و ششم ابتدایی که در سال
تحصیلی ۲٩ -۹۱ در شهر شهریار مشغول تحصیل بودند تشکیل دادهاند. تحوة نمونهگیری چند مرحله ای
خوشهای تصادفی بوده است. در این پژوهش ۰ دانش آموز پایة پنجم و ششم ابتدایی مورد پژوهش قرار
گرفتند. نیمی از آنها در مدارس تفکیک جنسیت و نیم دیگر در مدارس مختلط مشغول به تحصیل بودند. به
منظور جمع آوری اطلاعات از پرسش نامة رشد مهارتهای اجتماعی کرامتی فر (۱۳۸۱) استفاده شد و برای
تحلیل آماری اطلاعات, تحلیل واریانس چند متغیره (۸/۹270۷۸۸) بکار گرفته شد. از یافتههای قابل توجّه
می توان به این نکات اشاره کرد که "شرکت در فعالیتهای گروهی" دانش آموزان مدارس مختلط به شکلی
معنادار بیشتر از دانش آموزان مدارس تفکیک است. در سایر خرده مقیاسهای رشد مهارتهای اجتماعی با
توجّه به نوع مدرسه تفاوتی معنادار دیده نشد.
Background: The primary school environment plays a vital role in the development of students' social skills. Child failure
It has a significant effect on the child's life in creating social skills and in the emotional problems of childhood and
Adolescence plays a role. One of the factors affecting the development of social skills of elementary students "mixed
Or segregation is the sex of the school. So far in Iran in relation to the study of this research impact
Has not taken. The aim of the present study was to investigate the effect of mixed or gender segregation of a growing primary school
Social skills of elementary students of Shashar Shesharyar. New research plan - comparative
is. The statistical population of this study is all male and female students of the fifth and sixth grades of elementary school in the year
They were studying in the city of Shahriyar. Multi-stage sampling
It was a random cluster. In this study, 0 fifth and sixth grade students were studied
they got. Half of them attended gender segregation schools and the other half attended mixed schools. to the
In order to collect information, Keramatifar (2002) Social Skills Development Questionnaire was used
Statistical analysis of data, multivariate analysis of variance (9270788.8) was used. Notable findings
It can be pointed out that the "participation in group activities" of mixed school students in a form
It is more significant than segregated school students. In other subscales of social skills development with
There was no significant difference in the type of school.