Abstract:
هدف پژوهش حاضر مقایسه طرحوارههای زیبایی شناختی افراد 20-16 با 60-55 سال بر اساس سن و جنست میباشد. روش این پژوهش از نوع علی مقایسهای بود. جامعه آماری شامل تمامی مردان و زنان 60 – 55 و پسران و دختران 20-16 ساله شهر تهران در سال 1398 به تعداد 900000 نفر بود که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای تصادفی از مناطق 22 گانه شهر تهران به تعداد 400 نفر انتخاب شدند. در این پژوهش از پرسشنامه محقق ساخته طرحوارههای زیبایی شناختی مرتبط با سن و جنسیت (بهرامی و همکاران، 1397) استفاده گردید. روش آماری در این پژوهش آزمون T مستقل بود. یافتهها حاکی از تفاوت طرحوارههای زیباییشناختی در افراد 20 –16 و 60 –55 سال داشت. طرحوارههای زیبایی (962/7F=، (P0/05))، چهره و اعضای صورت (056/0F=، P<0/05)، اندام (336/0F=، P<0/05))، پوشاک و متعلقات (369/3F=، P<0/05).). بر اساس یافتههای پژوهش میتوان چنین نتیجهگیری کرد که علت تفاوت طرحوارههای زیبایی شناختی افراد 16 تا 20 و 55 تا 60 در هر دو جنس این است که معیارهای زیبایی از نظر نوجوانان و جوانان باید منطبق با مد روز باشد و اصولا این طرحواره در بین افراد با سنین پائینتر بیشتر از افراد مسنتر دیده میشود که این مساله میتواند ناشی از گسترش شبکههای اجتماعی و اینترنت در نسل جوان امروز باشد.
The aim of this study is to compare the aesthetic schemas of people aged 20-16 to 55-60 years based on age and gender. The method of this research was of comparative causal type. The statistical population included all men and women aged 55-60 and boys and girls aged 16-20 in Tehran in 2019 to 900,000 people who were selected using random cluster sampling method from 22 districts of Tehran to 400 people. Were. In this study, the researcher-made questionnaire of age and gender-related aesthetic schemas (Bahrami et al., 2018) was used. The statistical method of this research is independent T-test. The findings showed differences in aesthetics schemas in people aged 16-20 and 55-60 years. Beauty schemas (F=7/962, (P0/05), face and facial organs (F= 0.056, P <0.05), limb (F= 0.336, P <0.05)), clothing and accessories (F= 3.369, P< 0/05). Based on the research findings, it can be concluded that the reason for the difference in the aesthetic schemas of 16 to 20 and 55 to 60 people in both sexes is that the beauty criteria in terms of adolescents and young people should be in line with fashion, and basically this Schemas are more common among younger people than older people, which could be due to the proliferation of social networks and the Internet in today's younger generation.
Machine summary:
بر اســاس يافته هاي پژوهش مي توان چنين نتيجه گيري کرد که علت تفاوت طرحواره هاي زيبايي شــناختي افراد ١٦ تا ٢٠ و ٥٥ تا ٦٠ در هر دو جنس اين اســت که معيارهاي زيبايي از نظر نوجوانان و جوانان بايد منطبق با مد روز باشــد و اصولا اين طرحواره در بين افراد با ســنين پائين تر بيشــتر از افراد مسن تر ديده مي شــود که اين مساله مي تواند ناشي از گسترش شبکه هاي اجتماعي و اينترنت در نسل جوان امروز باشد.
جدول شماره ٤ با اســتفاده از آزمون تفاوت ميانگين بين دو گروه مســتقل به بررسي تفاوت متغيرهاي طرحواره هاي زيبايي شــناختي و ابعاد آن در بين مردان (پســران ) و زنان (دختران ) شهر تهران پرداخته است .
جدول شماره ٥ با اســتفاده از آزمون تفاوت ميانگين بين دو گروه مســتقل به بررسي تفاوت متغيرهاي طرحواره هاي زيبايي شــناختي و ابعاد آن در بين مردان و زنان شــهر تهران پرداخته است .
جدول شماره ٧ با اســتفاده از آزمون تفاوت ميانگين بين دو گروه مســتقل به بررســي تفاوت متغيرهاي طرحواره هاي زيبايي شــناختي و ابعاد آن در بين دختران و زنان شــهر تهران پرداخته است .
همچنين همان طور که جدول فوق نشان مي دهد، سطوح معني داري در تســت لون در تمامي متغيرها کمتر از ٠/٠٥ مي باشــند، بنابراين اين امر گوياي اين مطلب است که واريانس ها در هر دو جامعه (دختران و زنان ) با يکديگر برابر نمي باشند و به همين جهت براي تفسير تفاوت معني داري بين گروه ها با آزمون T مســتقل ، رديف پائين گزارش مي شود.