Abstract:
نزاکت، رفتار اخلاقی و انسانی، منطبق با آداب و رسوم و استانداردهای فرهنگی است، که از لحاظ اجتماعی پذیرفته شده و مورد رضایت افراد جامعه می باشد. هدف از پژوهش حاضر هنجاریابی پرسشنامة نزاکت اجتماعی در میان دانشجویان دانشگاههای مرکز استان گلستان میباشد. این مطالعه در سال 1396 به روش توصیفی انجام شد. 385 دانشجو با روش برآورد حجم نمونه به عنوان نمونه انتخاب شدند. پایایی پرسشنامهی 50 گویهای نزاکت اجتماعی بر اساس آزمون آلفای کرونباخ، 87/0 و روش دو نیمهسازی 79/0 تعیین شد. 34 گویه از 50 گویه مربوط به عامل نزاکت بینفردی و 16 گویه مربوط به نزاکتفردی است. روایی محتوای پرسشنامه بیشتر از 99/0 می باشد. آزمون بارتلت با مجذور خی 8/6911، درجه ی آزادی 1225، سطح معناداری 000/0 و مقدار 750/0 KMO= بدست آمد. در نتیجه پرسشنامه تدوین شده، پرسشنامه ای روا و پایا میباشد که میتوان از آن برای ارزیابی سطح نزاکت اجتماعی استفاده کرد.
Propriety, moralist and human behavior, according to customs and cultural standards, which is socially accepted and it is the consent of the community members. The purpose of this article is to standardize the social solidarity questionnaire. This study was conducted in descriptive method in 2017. 385 students were selected as a sample by estimating the sample size. The reliability of the 50- item social decency questionnaire based on Cronbach's alpha test was 0.87 and the two-half method was 0.79. 34 out of 50 items are related to interpersonal etiquette and 16 items are related to individual etiquette. The content validity of the questionnaire is more than 0.99. Bartlett test was obtained with 6911.8 chi-square, 1225-degree of freedom, significance level of 0.000 and value of KMO = 0.750. As a result the completed questionnaire is a valid and reliable, so that can be used to assess the level of social propriety.
Machine summary:
دومـا، علـم اخـلاق بـراي مجهـز شـدن بـه روش هـاي علمـي از جامعه شناسـي بهرمنـد مي شـود و اساسـا وجـه مشـخصه حقايـق اجتماعـي ، خصلت اخلاقي شـان اسـت .
بنابرايـن مطالعـه و بررسـي ميـزان تعـارض و انطبـاق ارزش هـاي اخـلاق نظـري و رفتـاري ايـن گـروه تأثيرگـذار در تماميـت نظـام اجتماعـي از اهميـت بسـيار والايـي برخـوردار اسـت (خلفـي و همـکاران ، ١٣٩٦).
از آنجايـي کـه اخلاق سرمنشـاء تمام شـيوه هاي فکري و رفتاري انسـان اسـت ، بنابرايـن نمودهـاي اخـلاق نظـري و رفتاري دانشـجويان ، و تبلور آن ابتدا در دانشـگاه و سـپس در ميـان گروه هـاي اجتماعـي انعـکاس مي يابـد.
در واقع نزاکـت ، رفتـار اخلاقـي و انسـاني ، منطبق با آداب و رسـوم و اسـتانداردهاي فرهنگي اسـت که از لحاظ اجتماعـي پذيرفتـه شـده و مـورد رضايت افـراد جامعه مي باشـد (پيغمبـري و همـکاران ، ١٣٩٧).
بـا عنايـت بـه مطالـب فـوق ، هدف اصلـي ايـن مقالـه هنجاريابـي پرسشـنامه ي نزاکـت اجتماعي در ميـان دانشـجويان دانشـگاه هاي مرکـز اسـتان گلسـتان (گـرگان ) مي باشـد.
بـا توجـه به ايـن مطلب و ضـرورت توجـه بـه مفهـوم نزاکـت اجتماعـي در بيـن دانشـجويان ، پژوهش گـران بـه دنبال پاسـخ اين سـوال هسـتند کـه آيـا پرسشـنامه ي نزاکـت اجتماعـي از روايـي و پايايـي مطلوبي برخوردار اسـت ؟ روش پژوهش پژوهش گـران بـراي تبديـل پاسـخ ها بـه داده هـا به يک وسـيله بـراي اندازه گيـري نياز دارنـد.
در پژوهـش حسـن قليپور و همـکاران (١٣٩٠) کـه بـا هـدف بررسـي عوامـل مؤثـر بـر نگـرش اخلاقـي دانشـجويان مديريـت انجام گرفـت ؛ نتايج نشـان دادنـد که نگـرش مذهبي ، 1.