Abstract:
هدف اصلی این پژوهش سنجش رضایت مندی شهروندان از عملکرد شهرداری شهرکرمانشاه مطالعه موردی منطقه 4 شهرداری می باشد. در این تحقیق رضایت مندی شهروندان در حوزه های اجتماعی- فرهنگی، فنی و عمرانی و خدماتی که تاثیر مستقیمی در کیفیت زندگی شهر و در نتیجه رضایت شهروندان دارند مورد بررسی قرار گرفته است. جامعه آماری تحقیق کل ساکنان منطقه چهار شهرداری کرمانشاه در نواحی سه گانه و حجم نمونه مورد بررسی با استفاده از فرمول کوکران 383 نفر تعیین گردید. روش نمونه گیری متناسب با حجم سطح نواحی به طور تصادفی می باشد. روش این پژوهش پیمایشی با استفاده از پرسشنامه است. همچنین برای گردآوری ادبیات و مبانی نظری از تحققات اسنادی و کتابخانه ای و از نرم افزارهای کاربردی SPSS برای تجزیه و تحلیل داده های بدست آمده از تحقیقات میدانی و نرم افزارGISبرای نقشه خروجی هم چنین از نرم افزارExcel برای ترسیم نمودار استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان می دهد که رضایت مندی شهروندان در سطح متوسط به پایین می باشد و میزان رضایت مندی در بین شاخص ها متفاوت است. بیشترین میزان رضایت مندی مربوط به حوزه خدمات و کمترین میزان رضایت مندی مربوط به حوزه اجتماعی فرهنگی می باشد. همچنین در بین متغیر های مورد بررسی قرار گرفته همبستگی معکوسی بین سطح سواد و میزان رضایت مندی وجود دارد. در ادامه از روش تحلیل سلسله مراتبی فازی (FAHP) برای سنجش اهمیت شاخص ها و زیر شاخص های پژوهش از نظر کارشناسان استفاده شده است. در نهایت جهت ارتقاء سطح عملکرد شهرداری و کیفیت زندگی شهروندان راهکارها و پیشنهادات مربوطه ارائه گردیده است.
Machine summary:
برک پور و همکاران در پژوهشی در سال ١٣٨٩ به ارزیابی عملکرد شهرداریها بر پایه سنجش میزان رضایت مردم از خدمات شهری نمونه موردی: مناطق ١و ١١شهر تهران پرداخته است که نتایج تحقیق نشان میدهد سطح رضایت عمومی شهروندان از عملکرد شهرداری در هر دو منطقه نزدیک به متوسط است ، اما از نظر ویژگیهای اجتماعی پاسخ دهندگان مانند جنسیت ، سن ، تحصیلات و میزان آگاهی از وظایف شهرداری، تفاوت معناداری میان نظرات ساکنان دو منطقه وجود دارد.
جدول شماره ٣- تست Way ANOVA -One {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} همان طور که قابل مشاهده است سطح معنا داری آزمون (Sig) برابر با صفر می باشد H٠ رد می شود فرض H١ تایید می شود در نتیجه اختلاف معنا داری بین میانگین شاخص های فنی عمرانی، خدمات و اجتماعی – فرهنگی وجود دارد.
N 400 400 سنجش و تعیین اهمیت شاخص های ارزیابی عملکرد شهرداری براساس روش تحلیل سلسله مراتبی فازی (FAHP) در این بخش به بررسی شاخص های اصلی پژوهش (خدماتی، اجتماعی- فرهنگی و فنی و عمرانی) و زیر شاخص ها پرداخته شده است .
05 0 رسیدگی به تاسیس مؤسسات مشارکت مردم برگزاری دوره تامین فضای شکایات مردم آموزشی فرهنگی در اداره امور های آموزشی ورزشی شهری شکل شماره ٦-نمودار رتبه بندی نهایی زیر شاخص های اجتماعی فرهنگی تجزیه و تحلیل وزن شاخص ها و زیر شاخص های پژوهش از نظر کارشناسان همان طور که در صفحات قبل و در جداول (٧) تا (١٠) نیز قابل مشاهده است معیارها و زیر معیارهای منتخب برای ارزیابی اهمیت شاخص ها و زیر شاخص های سنجش عملکرد شهرداری با توجه به وزن های داده شده توسط تیم کارشناسی دارای اهمیت متفاوتی می باشند.