Abstract:
امروزه باگسترشهرنشینی مقوله خدمات شهری وکیفیت آن موردتوجه متخصصان، برنامه ریزان وشهروندان قرارگرفته است وبدین نظراساساطرح مباحث خدمات شهری باتوسعه شهرنشینی همراه بوده است. گذشته ازنوع وماهیت خدمات شهری که خودمتاثرازساختارهای اقتصادی، سیاسی، اداری وحتی اقلیمی دارای اشکال متفاوتی است. وخدمات شهری همواره به عنوان یکی ازشاخصهای بارزازدیربازمطرح بوده است. خدمات شهری به عنوان ابزارمدیریت توسعه شهری وعامل اصلی تداوم حیات شهری است که بدون آن زندگی شهروندان ازفعالیت بازمی ماند. پژوهش مذکور در مقطع زمانی سال 1394 انجام شده است. نوع پژوهش کاربردی و روش آن توصیفی، پیمایشی میباشد. اطلاعات جمعآوری شده از طریق روش گردآوری اطلاعات میدانی، کتابخانهای و توصیفی بدست آمده است. حجم نمونه با استفاده از جدول مدل تصمیمگیری "کرجسی ومورگان"، 384نفر تعیین گردیده است. اعضای نمونه به روش نمونهگیری دردسترس انتخاب شدهاند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه و استفاده از بانکهای اطلاعاتی سایتهای اینترنتیمیباشد. پرسشنامهها بین شهروندان منطقه14 شهرداری تهران که برای انجام اموراداری به شهرداری مراجعه میکردند، توزیع وتکمیل شده است. اطلاعات و دادههای پژوهش با استفاده از پـرسشنامهای که پایایی آن توسط ضریب آلفـای کرونباخ مورد قبولو روایی آن توسط اعتبار محتوی تایید شده، جمع آوری گردیده است. برای بررسی فرضیهها از آزمون پارامتریtاستیودنت یکنمونهای وآزمون ناپارامتری دوجملهای استفاده شده است. روش تجزیه و تحلیل اطلاعات جمع آوری شده از طریق نرم افزار spss میباشد.
Machine summary:
جدول شماره ١-آزمون ناپارامتری {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} فرضیه اول :« میزان رضایت شهروندان در نیازهای اساسی خدمات شهری تأثیرگذار است .
» برای بررسی این فرضیه ، میانگین شاخص های مربوط به سوالات (١ تا ١٥) پرسشنامه محاسبه و با توجه به عدم نرمال بودن داده ها، از آزمون ناپارامتری دوجمله ای استفاده گردید که نتایج این آزمون در جدول زیر درج شده است : H٠:میزان رضایت شهروندان در نیازهای اساسی خدمات شهری تأثیرگذار نیست .
٠٥ > ٠٠٠٠=sig) فرض صفر رد می شود، یعنی با ٩٥ درصد اطمینان می توان گفت میزان رضایت شهروندان در نیازهای اساسی خدمات شهری اثر معنی داری داشته است .
» برای بررسی این فرضیه ، میانگین شاخص های مربوط به سوالات (١٦ تا ٢٩) پرسشنامه محاسبه و با توجه به نرمال بودن داده ها، از آزمون پارامتری، توزیع t- استیودنت یک نمونه ای استفاده گردید که نتایج این آزمون در جدول زیر درج شده است : H٠:میزان رضایت شهروندان در نیازهای عملکردی خدمات شهری تأثیرگذار نیست .
٠٥ < ٠٨٣٠=sig) فرض صفر رد نمی شود، یعنی با ٩٥ درصد اطمینان می توان گفت میزان رضایت شهروندان در نیازهای عملکردی خدمات شهری اثر معنی داری نداشته است .
» برای بررسی این فرضیه ، میانگین شاخص های مربوط به سوالات (٣٠ تا ٣٨) پرسشنامه محاسبه و با توجه به عدم نرمال بودن داده ها، از آزمون ناپارامتری دوجمله ای استفاده گردید که نتایج این آزمون در جدول زیر درج شده است : H٠:میزان رضایت شهروندان در نیازهای انگیزشی خدمات شهری تأثیرگذار نیست .