Abstract:
هدف: بررسی تاثیر رفتار شهروندی سازمانی بر رضایتمندی کاربران با نقش میانجی تبادل رهبرـ عضو و حمایت ادراک شده سرپرست. روش شناسی: روش پژوهش توصیفی ـ همبستگی است. دادهها از 4 پرسشنامه رفتار شهروندی سازمانی، تبادل رهبرـ عضو، حمایت ادراک شده سرپرست و پرسشنامه رضایت کاربران بود. جامعه پژوهش کتابداران مرکز منطقهای اطلاع رسانی علوم و فناوری (120) و کاربران (100) که به روش تصادفی در بازده زمانی یک ماهه انتخاب شدند. روش تجزیه و تحلیل دادهها، تحلیل رگرسیون، تحلیل عاملی تاییدی و مدل یابی معادلات ساختاری بود. یافتهها: متغیرهای انطباق (321/0 = β) و ورزشکاری (290/0= β) بیشترین تاثیر مستقیم بر رضایتمندی کاربران نسبت به فضیلت مدنی (215/0= β)، تواضع (168/0= β) و نوع دوستی (154/0= β) دارند. این متغیرها نیز بر رضایتمندی کاربران اثر غیر مستقیم دارند. رفتار شهروندی سازمانی بر رضایت کاربران با در نظر گرفتن نقش واسطهای تبادل رهبرـ عضو و حمایت ادراک شده سرپرست در میان کتابداران و کاربران مرکز منطقهای اطلاع رسانی علوم و فناوری تاثیرگذار است. نتیجهگیری: تقویت رفتارهای شهروندی سازمانی همراه با حمایت ادراک شده سرپرست در کارکنان مرکز منطقهای اعمال شود تا بر رضایت کاربران تاثیرگذار باشد
Purpose: The purpose of this study was to investigate the effect of organizational citizenship behavior on user satisfaction with the Mediating Role of leader- member exchange and perceived supervisor support. Research Method: The research method is descriptive correlational study. Data collection tools were 4 organizational citizenship behavior questionnaires (24 items), member exchange (7 items), perceived supervisor support (16 items), and user satisfaction questionnaire (20 items). The research population included librarians at Regional Information and Science Information Center (120) and users (100) who were randomly selected at one month's return. The Data analysis methods were regression analysis, confirmatory factor analysis, and structural equation modeling. Findings: The results showed that conscientiousness variables (β = 0.331) and sportsmanship (β = 0.200) had the most direct effect on users’ satisfaction against civic virtue (β = 0.215), courtesy (β = 0.68), and altruism (β = 154). The results also showed that these variables have an indirect effect on users' satisfaction. Conclusion: Findings of the research proved that organizational citizenship behavior affects users’ satisfaction by considering the mediator role of leader- member exchange and supervised perceived support among librarians and users of the regional center for information science and technology.
Machine summary:
بر اين قرار، " تبادل رهبر ـ عضو و حمايت ادراکشده سرپرست " و تأثيرات آن ها بر رضايتمندي کاربران در سازمان ها به عنوان مؤلفه مهم نظريه تبادل اجتماعي جهت فهم رفتار شهروندي سازماني مؤثر است (دارمي، جهانبخش گنجه ، جهانبخش گنجه ، ١٣٩٤).
به همين منظور مطالعه حاضر در نظر دارد رفتار شهروندي سازماني به واسطه تبادل رهبر ـ عضو و حمايت ادراکشده سرپرست ، بر رضايتمندي کاربران را در مرکز منطقه اي اطلاع رساني علوم و فناوري موردبررسي قرار دهد.
Simons, Leroy, Collewaert, & Masschelein 2.
Bergeron, Shipp, Rosen, & Furst 2.
Khan, Mahmood, Kanwal, & Latif 7.
عليرغم تأثير مثبت اين نظريه بر سلامت سازماني و پيامدهاي مهم رفتار شهروندي سازماني در مقابل تبادل رهبرـ عضو، بررسيهاي پيشين نشان داد پژوهشي به بررسي تأثير رفتار شهروندي سازماني بر رضايتمندي کاربران با نقش ميانجي تبادل رهبر ـ عضو و حمايت ادراکشده سرپرست با تأثير ابعاد رفتار شهروندي سازماني يعني نوع دوستي، انطباق ، ورزشکاري، تواضع و فضيلت مدني در کتابخانه ها و مراکز اطلاع رساني نپرداخته است .
Lebrón,Tabak, Shkoler, & Rabenu فرضيه اصلي(H): رفتار شهروندي سازماني به واسطه تبادل رهبر ـ عضو و حمايت ادراکشده سرپرست ، بر رضايتمندي کاربران تأثير دارد.
Exploring the relationship of commitment, organizational citizenship behavior, psychological empowerment and job satisfaction with leader-member exchange of section leaders and team leaders in summer children’s camps in Greece, International Journal of Sport Management Recreation & Tourism, 22, 63-80.
Organizational citizenship behavior in the public library and its relationship to leader-member exchange and perceived supervisor support (Doctoral dissertation, Simmons College).