Abstract:
به نظر میرسد برای برخی از افراد، جایگاه اجتماعی عاملی اثرگذار بر میزان صرفهجویی برق است. هدف پژوهش حاضر، ساخت و اعتباریابی مقیاس صرفهجویی برق مبتنی بر ارتقای جایگاه اجتماعی بود. برای انجام پژوهش ابتدا با استفاده از نظریات مرتبط، اقدام به تهیه گویههای مقیاس شد. برای بررسی ویژگیهای روانسنجی از نظر متخصصان و تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی استفاده شد و برای بررسی همسانی درونی مقیاس از شاخص آلفای کرونباخ بهره گرفته شد. تعداد گویههای اولیه، 20 گویه بود که بعد از بررسی توسط متخصصان به 13 گویه تقلیل یافت. حجم نمونه در بررسی اولیه برابر با 193 و در بررسی ثانویه 366 نفر بود که از ایرانیان کاربر فضای مجازی با شیوه نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. نتایج نشان داد که 9 گویه بار عاملی مطلوب برای سنجش عوامل را داشتند و مدل 2 عاملی بهترین برازش را با دادهها دارد. همچنین تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد که بار عاملی 40/0 و بالاتر همه گویهها، نشانگر قابلیت اعتماد کافی سازهها بود. شاخصهای بهدستآمده در تحلیل عامل تأییدی هم بیانگر روایی بالای مقیاس بود. 1.93=χ2/df، 93/0=GFI، 95/0=AGFI، 025/0= RMR،92/0=NFI، 99/0=NNFI، 97/0=IFI، 97/0=CFI، 049/0=RMSEA. شاخص آلفای کرونباخ برای عامل اول 88/0 و برای عامل دوم 85/0 به دست آمد. این مطالعه از مفهومسازی ارتباط انگیزه جایگاه اجتماعی و صرفهجویی برق حمایت کرد و شواهدی را در جهت معتبر بودن ابزار خود گزارش دهی که بر اساس این مفهومسازی تهیه شده بود، فراهم کرد. به نظر میرسد برخورداری از صفات شخصیتی مانند حفظ تصویر اجتماعی و منزلت اجتماعی، دو بعد مرتبط با صرفهجویی در انرژی برق هستند.
For some people, social status seems to be a factor in saving electricity power. The aim of this study was to develop and validate an electricity-saving scale based on social status upgrading. In conducting this study, using the relevant theories, the scale was prepared. For investigating validity and reliability the opinion of experts, exploratory and confirmatory factor analysis, and Cronbachchr('39')s alpha index was used to examine the internal consistency of the scale. The number of items obtained in the study of theories was 20 items, which were reduced to 13 items after review by experts. The sample size in the primary study was 193 people and in the second study was 366 people were selected from Iranian cyberspace users by available sampling method. Our results showed that 9 items had the desired factor load to measure the factors and the 2-factor model give the best fitting with data. The factor load of 0.40 and above in all items in exploratory factor analysis confirmed the sufficient reliability of the structures of the scale. The indexes obtained in the confirmatory factor analysis also indicated high validity of the scale. χ2/df=1.93, GFI=0.93, AGFI=0.95, RMR=0.025, NFI=0.92, NNFI=0.99, IFI=0.97, CFI=0.97, RMSEA=0.049. Cronbachchr('39')s alpha index was 0.88 for the first factor and 0.85 for the second factor. This study supported the conceptualization of the relation between social status motivation and electricity power saving. It provides some psychometric evidence for this self-report scale that was developed based on the role of social status in electricity saving behavior. It seemed that 2 personality traits; being motivated for keeping social image and prestige, are related to electricity power-saving behaviors.
Machine summary:
رويش روان شناسي، سال ١٠ ، شماره ٢، شماره پياپي ٥٩، ارديبهشت ١٤٠٠ Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ),10(2), 2021 ساخت و اعتباريابي مقدماتي «مقياس صرفه جويي برق مبتني بر ارتقاي جايگاه اجتماعي » ConstUuFtLng and 3ULmaUy VaOLdatLng oI “SavLng (OHFtULFLty SFaOH basHd on SoFLaO Status UpgUadLng” مراد عبدي ورمزان MoUad AbdLvaUmazan PhD Candidate of Psychology, Kharazmi University, دانشجوي دکتراي روانشناسي دانشگاه خوارزمي ، تهران ، ايران .
ساخت و اعتباريابي مقدماتي «مقياس صرفه جويي برق مبتني بر ارتقاي جايگاه اجتماعي » Constructing and Primary Validating of “Saving Electricity Scale based on Social Status Upgrading” نوع مقاله : پژوهشي دريافت : آذر ٩٩ پذيرش : دي ٩٩ ويرايش نهايي : ارديبهشت ١٤٠٠ مقدمه آمارهاي آژانس بين المللي انرژي ١ (٢٠١٨) نشان ميدهد که ايران ازلحاظ مصرف انرژي به منظور توليد کالاها و خدمات ، وضعيت مطلوبي نداشته و جزو کشورهاي با مصرف انرژي بسيار بالا محسوب ميشود.
علاوه بر مصرف کالاها و خدمات خاص و موقعيت شغلي و مالي يکي ديگر از عوامل ايجاد و حفظ جايگاه اجتماعي ، رفتار جامعه پسند ٥ است و محققين زيادي رابطه آن را با به دست آوردن جايگاه اجتماعي موردمطالعه قرار داده اند (به عنوان مثال بارکلي ٢٠٠٤؛ هاردي و ون ووگت ، ٢٠٠٦؛ ويلر، ٢٠٠٩؛ ون ووگت و هاردي ، ٢٠١٠؛ لومالا، پولسکا، لادسماکي ، سيلتااوجا و 1 International Energy Agency IEA 2 social status 3 dominance 4 prestige 5 prosocial رويش روان شناسي، سال ١٠ ، شماره ٢، شماره پياپي ٥٩، ارديبهشت ١٤٠٠ Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ),10(2), 2021 کورکي ، ٢٠١٩).