Abstract:
رفتار انتخاباتی به عنوان کنش سیاسی، ریشه در فرهنگ سیاسی جامعه دارد. بنابراین در بررسی تحلیل رفتارهای انتخاباتی، نقش عوامل سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و فردی حائز اهمیت است. این پژوهش درصدد پاسخگویی به این سوال میباشد که، رفتار انتخاباتی شهر قزوین در انتخابات دوره نهم و دهم مجلس شورای اسلامی، تحت تاثیر چه متغییرها و الگویی بوده است؟ هدف اصلی این پژوهش، شناخت رفتار انتخاباتی شهروندان این حوزه، نوع و شیوههای رای دهی آنها میباشد. روش نگارنده در این تحقیق توصیفی- تحلیلی است. نتایج این پژوهش براساس دادههای مربوط به 420 نمونه پژوهشی نشان داده است که از یک طرف، نقش رسانه ملی و مذهب در رفتار انتخاباتی مردم قزوین مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. از طرف دیگر به نقش و شخصیتهای برجسته سیاسی، اجتماعی، احزاب و تبلیغات و نقش سوابق عملکرد، نقش اینترنت، نقش مذهب و برنامههای مدون کاندیداها در جهت دهی بها آرا مردم قزوین مورد بررسی قرار گرفته است.
Comparative studies of political behavior in the ninth and the tenth parliamentary election in QazvinDr.Armin AminiAbdullah RahmaniAbstract:Political behavior as a political action is rooted in the political culture of a society. So in order to analyze election behaviors, everyone has to consider the role of political, social, economic, cultural and individual factors. The research is intended to answer the question: what kind of variables and model influence on the political behavior of Qazvin in the ninth and tenth parliamentary election? The aim of the research is to understand political behavior and the way of voting of Qazvin citizens. According to 420 research samples, the finding of the research suggests that the media and religion have a role in the political behavior of Qazvin citizens. Moreover, the research would analyze the role of famous political and economic figures, parties, propaganda, internet, religion, and the plans of the candidate in the voting in Qazvin.Key Words: Qazvin, Election, Sociology of Election, Elites, Political Participation, Parliament
Machine summary:
نمودار شماره 7: سطح تحصيلات كانديداهاي دوره نهم و دهم مجلس شوراي اسلامي حوزه قزوين، آبيك و قزوين- ماخذ :مطالعات میدانی نگارنده 1395 / نقش و میزان تاثیر شخصیتهای برجسته سیاسی اجتماعی در جهت دهی به آرای انتخابات در جریان انتخابات دوره نهم و دهم مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه قزوین و آبیک و البرز کاندیداها تلاش میکردند تا با استفاده از این شخصیتها و از طریق سخنرانی آنان در حمایت از کاندیدا، بتوانند در جلب آرا موفق شوند.
نمودار10: به نظر شما پیگیری مطالبات شخصی توسط کاندیداها یا نمایندگان دوره نهم و دهم مجلس چه اندازه در انتخاب مردم قزوین تاثیر داشته است؟ ماخذ: مطالعات میدانی نگارنده 1395 / نتایج پاسخها نشان میدهد پاسخ دهندگان عملکرد شخصی و رفع مشکلات فردی رای دهندگان در قبل از انتخابات را در رای دهی خود موثر میدانند.
جدول5: میزان تاثیر رسانه ملی جهت دهی به آرای انتخاباتی مردم قزوین- ماخذ: مطالعات میدانی نگارنده 1395 {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} نقش اينترنت در انتخابات در حوزه انتخابيه قزوين نيز به دليل رشد فكري و نقش ارزنده جوانان و تحصيلكردگان شاهد تاثير عوامل مدرن و نوين اجتماعي در انتخابات بودهايم و جامعه آماري اين سوال را مطرح كرده كه آيا تاثير اينترنت در دوره دهم نسبت به دوره نهم افزايش يافته است؟ كه تعداد 30 نفر گزينه كاملاً مخالفم، تعداد 38 نفر گزينه مخالفم، تعداد 62 نفر گزينه تا حدودي، 78 نفز گزينه موافقم و تعداد 185 نفر گزينه كاملاً موافقم و تعداد 27 نفر نطري ندارم و بي پاسخ را انتخاب كردهاند.