Abstract:
تربیت حرفه ای در ایران از فقر پژوهشی بویژه در حوزه ی پژوهشهای بنیادی و کاربردی به معنای کاربرد نظریه ها در حوزه ی عمل در تنگنا قرار دارد. لذا بدیهی است که این تنگناها مانع از ترسیم آینده تربیت حرفهای در کشور شده است. تا جایی که نمی توان در مورد آن تحلیلی نزدیک به نقطه هدف ارائه داد. با عنایت به این محدودیت و تأکید مطالعه بر مرور پژوهش ها و اسناد موجود نگارنده را بر آن داشت که تمام منابع مرتبط با تربیت حرفه ای را که به صورت پژوهش، مرورادبیات، مقاله، کتاب، توصیه نامه های بین المللی، تجارب تربیت حرفه ای سایر کشورها (نگاه تاریخی) را مطالعه نقادی- تحلیلی کرده و نتایج آن را بررسی نماید. در پایان به این نتیجه رسید که نظام آموزش و پرورش حرفه ای رسمی در ایران به لحاظ اجرا، مدرسه محور و به لحاظ برنامه ریزی از سطح تمرکز بالایی برخوردار است.
Machine summary:
با این حال ، تدوین هر اندیشه اصلاحی در زمینه تربیت حرفه ای، با در نظر گرفتن تاریخچه این آموزش ها و تجارب گذشته ، وضع موجود و آینده کشور و نیز تحولات روز افزون تکنولوژی در سطح جهان امکان پذیر است .
به نظر می رسد یکی از مشکلات اساسی نظام آموزشی ایران به تعامل آموزش و پرورش عمومی با دنیای کار برمیگردد و توفیق برنامه های تربیت حرفه ای در گرو استحکام و کیفیت آموزش های پایه و عمومی است .
٣- یافته ها (تجزیه و تحلیل ): ٣-١- اهمیت وضرورت توجه به آینده پژوهی در تربیت حرفه ای در نظام آموزشی ایران با آینده پژوهی و شناخت ویژگی های محیط در آینده ، ساختارهای مناسب برای ادامه فعالیت سازمان آموزش و پرورش کشور تعیین می گردد اهمیت تأثیر محیط بر ساختار سازمان ها از آن جهت حائز اهمیت است که نیل به اهداف وابسته به ساختار مناسب برای فعالیت در محیط جدید است .
آموزش متناسب با نیازهای حال و آینده جامعه و پرورش افرادی آگاه ، توانمند، سالم ، متعهد با نشاط و با انگیزه ، از کار ویژه های نظام تربیت حرفه ای است .
در این پژوهش نیز با توجه به ماهیت موضوع پژوهش که ترسیم دورنمای آینده از تربیت حرفه ای و ارائه سناریو های مختلف از تربیت حرفه ای در نظام آموزشی ایران است از روش توسعه و تحلیل سناریو: بهره گرفته شده است .