Abstract:
مفاهیم «ایمان» و «کفر» از واژگان کلیدی دستگاه زبانی قرآن است. در منظومه اعتقادی اسلام، بازگشت از ایمان به کفر، «ارتداد» نامیده میشود؛ امری مذموم که حکم به حرمت آن داده شده است. در فقه اسلامی، فروعات و احکام فراوانی راجع به این مسئله منعکس شده است. اگرچه غالبا مستمسک اصلی احکام اسلامی، قرآن و سنت است اما به نظر میرسد موطن اصلی مسائل ارتداد، منابع روایی بوده و آیات قرآن سهم اندکی در ارائه احکام مزبور دارند. ازاینرو ایده اصلی نوشتار حاضر بر تحلیل و بررسی مستندات قرآنی مسئله ارتداد سامان یافته است.
یافتهها نشان میدهد قرآن به اصل مسئله ارتداد اشاره داشته و بعضا آثار وضعی و پیامدهای اخروی آن همچون حبط اعمال و خلود در آتش را بیان نموده است. اما گزاره صریح و مستقیمی بر مسائل عدیدهای که در فقه پیرامون ارتداد مطرح است، دلالت ندارد. اگرچه میتوان برخی از آثار فقهی ارتداد، شرایط و اسباب آن را بهطور غیرمستقیم از خلال آیات قرآن استخراج کرد.
The concepts of "faith" and "infidelity" are key words in the linguistic system of the Qur'an. In the Islamic belief system, the return from faith to disbelief is called "apostasy", a reprehensible thing that has been prohibited and condemned. In Islamic jurisprudence, many laws and rulings on this issue have been presented and discussed. Although the Qur'an and Sunnah are often the main sources for derivation of Islamic laws, it seems that the main source of apostasy is the narrations, and the verses of the Qur'an play a small role in the rulings. However, the main idea of the present article is to analyze the Qur'anic evidence on the issue of apostasy. The findings show that the Qur'an points to apostasy and sometimes expresses its effects and consequences in the afterlife. These include rejection of good deeds and perpetuation in the fire. But there is no explicit and direct statement which may indicate those many issues that are raised in the jurisprudence about apostasy. However, some of the jurisprudential consequences of apostasy, its conditions and causes can be extracted indirectly through the verses of the Qur'an