Abstract:
مصرفگرایی یا اصالت دادن به مصرف و هدف قرار دادن رفاه و داراییهای مادی یکی از مسائل جدی جامعه امروزی است. مصرفگرایی افزون بر عوامل و اثرات اقتصادی، دارای دلایل و پیامدهای فرهنگی و اجتماعی نیز هست. در جامعهای که شعار خرید و مصرف بیشتر رواج مییابد، مصرفگرایی نه یک نیاز ضروری، بلکه بهعنوان وسیله تمایز و بهعنوان نماد منزلت اجتماعی خواهد بود. ﺩﺭ ﺍﻳﻦ پژوهش پیمایشی، با توصیف ابعاد سبک مصرفی در بین شهروندان ارومیه به تعیینکنندههای جامعهشناختی ﻣﺼﺮﻑﮔﺮﺍﻳﻲ پرداخته شده است. ابزار گرداوری دادهها، پرسشنامه محقق ساخته است که اعتبار آن از طریق اعتبار صوری برآورد شده است. جامعه آماری شامل شهروندان ارومیه بوده که با فرمول کوکران 386 نفر به روش نمونهگیری طبقهبندی تصادفی انتخاب شدند. برای تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS وLISREL استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که، سبک مصرفی کارکردی یا نیازمحور در مقایسه با دیگر سبکهای مصرفی دارای بیشترین فراوانی است. سبک مصرفی ارتباط معنیداری با متغیرهای جنس، سن، فردگرایی، مصرف رسانهای و تأثیرپذیری از نفوذ دیگران داشته که این چهار متغیر حدود 29 درصد واریانس سبک مصرفی شهروندان ارومیهای را تبیین میکنند ولی متغیرهای دینداری، قانونگرایی و توافق فرهنگی ارتباط معنیداری با سبک مصرفی نداشته است.
Consumerism and targeting welfare and material assets is one of the most serious issues in society. In addition to economic factors and effects, consumerism also has cultural and social causes and consequences. In a society where the slogan of shopping and consumption is more prevalent, consumerism will not be a necessity but as a means of distinguishing and as a symbol of social status. The current research has addressed the sociological determinants of consumer behavior by describing the types of consumption patterns among the citizens of Urmia. A researcher-made questionnaire was used for data collection and its validity was estimated through face validity. The statistical population consisted of the citizens of Urmia who were selected by Cochran formula and 386 people were selected by stratified random sampling. The findings of the study show that functional or need-based consumption styles have the highest frequency compared to other consumption styles. Consumption style had a significant relationship with the variables of age, gender, individualism, media consumption and influence of others which explained about 29% of the variance of Urmia citizens' consumption style, but religiosity, legalism and cultural agreement didn, t have a significant relationship with consumption style.