Abstract:
با توجه به تغییرات سریع در محیط های سازمانی، رقابت پذیری و بقای نهایی یک سازمان به توانایی آن در ایجاد نوآوری در سازمان بستگی دارد. نوآوری میتواند منجر به موفقیت تجاری و امکان رهبری بازار گردد و برای ذینفعان ایجاد ارزش نماید و در نهایت باعث رشد اقتصادی و بهبود استانداردهای زندگی در سطوح مختلف گردد. با توجه به اهمیت نوآوری و نقش آن جهت بقای سازمان در محیط پویا و رقابتی امروزی، مقاله حاضر با هدف ارائه مدلی جهت ارتقای سیستم ارزیابی نوآوری در صنعت خودرو به روش توصیفی و با رویکرد مدلسازی انجام شده است. در این مقاله به بررسی پژوهش های انجام شده در زمینه نوآوری پرداخته و در نهایت دو بعد اصلی یعنی نوآوری تکنولوژیکی و مدیریتی شناسایی شدند. سپس شاخص های کلیدی این دو بعد در ارزیابی نوآوری استخراج شدند. نظرات کارشناسان و خبرگان در مورد شاخص ها و ارتباط میان آنها از طریق ارائه پرسشنامه و نیز مصاحبه با آنها و نیز تحلیل تم جمع آوری شد. خبرگان شامل 16 تن از مدیران فناوری شاغل در صنعت خودرو و نیز اساتید دانشگاهی بودند که در زمینه نوآوری و تکنولوژی تخصص داشتند. درنتیجه با توجه به شاخص ها و ارتباطات میان آنها، مدلی جامع جهت ارزیابی نوآوری با تأیید خبرگان این امر ارائه شده است. این مدل می تواند به مدیران شرکت های خودروسازی در ارتقای سطح نوآوری در سازمانشان کمک نماید.
Due to rapid changes of organization environment, competitiveness and ultimate survival of an organization depend on its capability of creating innovation. Innovation can leads to commercial success and market leadership. It also creates value for stakeholders and ultimately causes economic growth and improves life standards. Due to the importance of innovation in organization and its role in survival of an organization in current competitive and dynamic environment, this paper reviews the past researches related to innovation while its main objective is creating a new model to improve the innovation evaluation system in automobile industry. It identifies two main dimensions of innovation which are technological and management innovation. Then key indicators of these two types of innovation and their relationships are extracted. Then comments of technology managers and university professors were collected by questionnaires and interviews. At last, with the approval of the experts, it presents a dynamic model of evaluating innovation in order to help the managers to improve the innovation level in their organization.
Machine summary:
آرولراجا (٢٠١٤) در پژوهش خود تأثير مديريت منابع انساني بر نوآوري سازمان را مورد مطالعه قرار داد و اظهار داشت که سازمان هاي نوآور، نيازهاي کارکنان خـود را بـه دقت تحليل مي نمايند و در آنان اين اطمينان را ايجاد مي کنند که تحقق اهداف شـغلي بلند مدت آنها در راستاي تحقق اهداف اصلي سازمان است .
)به تصویرصفحه رجوع شود) شکل ١: مدل مفهومي ارزيابي نوآوري روش پژوهش اين پژوهش که با هدف ارائه مدلي جهت ارتقـاي سيسـتم ارزيـابي نـوآوري در صـنعت خودرو و به روش توصيفي و با رويکرد مدلسازي و در سطح کلان انجام شـده اسـت ، بـه بررسي پژوهش هاي انجام شده در زمينه نـوآوري مـي پـردازد.
در حالي که در اين مدل سعي بر آن بوده اسـت که شاخص هاي مهمتر و اثربخش تر بر نوآوري در سازمان ، چه از لحـاظ تکنولـوژيکي و چه از لحاظ مديريتي ، مشخص شده و مدلي جامع جهـت ارزيـابي نـوآوري در سـازمان ارائه شود.
Emerging technologies—beyond the chasm: Assessing technological forecasting and its implication for innovation management in Korea.
Human resource management practices and innovation: a review of literature.
Strategic human resource practices and innovation performance—The mediating role of knowledge management capacity.
Utilizing customer knowledge in innovation: antecedents and impact of customer involvement on new product performance.
Product and process innovation: a system dynamics-based analysis of the interdependencies.
Labour productivity and innovation performance: The importance of internal labour flexibility practices.
Management capabilities, innovation, and gender diversity in the top management team: An empirical analysis in technology-based SMEs. BRQ Business Research Quarterly, 19(2), 107-121.
Journal of Product Innovation Management.
Management innovation and firm performance: An integration of research findings.