Abstract:
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی موسیقیدرمانی بر توجه پایدار و توجه انتخابی کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه-بیشفعالی بود. روش پژوهش نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل تمامی کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ بیشفعالی مراجعهکننده به مراکز روانشناختی شهر گرگان در بهار 1399 بود. از بین آنها 30 نفر بهصورت در دسترس انتخاب شدند و به تصادف در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) جایگزین شدند. ابزارهای اندازهگیری شامل آزمون رنگ - واژه استروپ (مکلئود، 1996) و آزمون عملکرد مداوم (رازولد و همکاران، 1956) بود. برای گروه آزمایش 12 جلسه 60 دقیقهای برنامه موسیقیدرمانی ارائه شد ولی گروه کنترل مداخلهای دریافت نکردند. نتایج آزمون تحلیل کوواریانس تکمتغیری و چندمتغیری نشان داد موسیقیدرمانی بر بهبود توجه پایدار و توجه انتخابی کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه-بیشفعالی مؤثر است. بنابراین میتوان نتیجه گرفت موسیقیدرمانی از طریق تحریکات ریتمیک منجر به افزایش توجه پایدار و توجه انتخابی در کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه-بیشفعالی شده است.
The aim of this study was to evaluate the effectiveness of music therapy on sustained attention and selective attention in children with attention deficit hyperactivity disorder. The research method was quasi-experimental with a pre-test-post-test design with a control group. The statistical population included all children with attention deficit-hyperactivity disorder who referred to psychological centers in Gorgan in the 2020 year. 30 people were selected by convenience sampling method and randomly assigned to experimental and control groups. Measurement tools included the Stroop Color-Word Test (Mc Leod, 1996) and the Continuous Performance Test (Razold et al, 1956). The experimental group received 12 60-minute sessions of music therapy, but the control group did not receive any intervention. The results of univariate and multivariate analysis of covariance showed that music therapy is effective in improving sustained attention and selective attention in children with attention deficit-hyperactivity disorder. Therefore, it can be concluded that music therapy through rhythmic stimulation has led to an increase in sustained attention, selective attention, and auditory sensitivity in children with attention deficit- hyperactivity disorder.
Machine summary:
رويش روان شناسي، سال ١٠ ، شماره ٣، شماره پياپي ٦٠، خرداد ١٤٠٠ Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ),10(3), 2021 اثربخشي موسيقيدرماني بر توجه پايدار و توجه انتخابي کودکان مبتلا به اختلال نارسايي توجه -بيش فعالي Effectiveness of Music Therapy on Sustained Attention and Selective Attention in Children Zith Attention Deficit/ Hyperactivity Disorder عاطفه درويشي Atefe Darvishi M.
نوع مقاله : پژوهشي دريافت : آبان ٩٩ پذيرش : دي٩٩ ويرايش نهايي : ارديبهشت ١٤٠٠ اثربخشي موسيقيدرماني بر توجه پايدار و توجه انتخابي کودکان مبتلا به اختلال نارسايي توجه -بيش فعالي Effectiveness of Music Therapy on Sustained Attention and Selective Attention in Children with … مقدمه اختلال هاي عصب _تحولي ١ گروهي از اختلال ها هسـتند که بر پيشـرفت سـيسـتم عصـبي تأثير ميگذارند و منجر به عملکرد غيرطبيعي مغز ميشـــوـند (راتر، کوپر و ـتاـپار٢، ٢٠١٧).
Sroubek, Kelly & Li 5 Sella, Lucangeli, Cornoldi & Lemaire 6.
Sayal, Prasad, Daley, Ford, Coghill 12 Janzen and Thaut 13.
Abikoff, Courtney, Szeibel & Koplewicz اثربخشي موسيقيدرماني بر توجه پايدار و توجه انتخابي کودکان مبتلا به اختلال نارسايي توجه -بيش فعالي Effectiveness of Music Therapy on Sustained Attention and Selective Attention in Children with … پژوهش هاي قبلي بيشتر از محيط هاي غيرباليني مثل مدارس جمع آوري شده و عمدتا بر اثر موسيقي بر يک بعد از توجه متمرکز بوده اند.
اثربخشي موسيقيدرماني بر توجه پايدار و توجه انتخابي کودکان مبتلا به اختلال نارسايي توجه -بيش فعالي Effectiveness of Music Therapy on Sustained Attention and Selective Attention in Children with … کريمي، ليلا سادات ؛ و زارع ، حسين .