Abstract:
در پژوهش حاضر با بررسی و شناخت دقیق رفتارهای کودکان مبتلا به اوتیسم و واکنشهای آنان به عناصر کالبدی آموزشی برای تعیین چارچوبهای لازم مراکز آموزشی این کودکان، با تکیه بر نظر کارشناسی درمانگران فعال در این زمینه، به نحوی که بتوانند به اکثر موارد اختلال تعمیم داده شوند، الگویی برای پاسخگوبودن مدارس عادی برای کودکان اوتیستیک طراحی شد. نتایج پژوهش میدانی حداقل تغییرات لازم به منظور استفاده از مراکز آموزشی کودکان عادی برای کودکان دارای اختلالات اوتیسم را ارائه میدهد. روش پژوهش توصیفی - پیمایشی است. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامة محققساخته با تکیه بر نظر کارشناسی درمانگران فعال در زمینة اوتیسم بود. جامعة آماری روانشناسان و درمانگران فعال کشور در رابطه با کودکان اوتیسم بودند که گروهی مجازی شامل 1064 نفر را تشکیل میدادند. بر اساس فرمول کوکران حداقل 118 نفر به عنوان نمونه در نظر گرفته شد. برای تعیین پایایی، در ابتدا آلفای کرونباخ پرسشنامه بررسی شد؛ سپس، پاسخهای درمانگران با استفاده از آنالیز آماری کایاسکوئر تحلیل شد. نتایج آزمون کای اسکوئر همة گویهها بنا بر نظر روانشناسان نشاندهندة این بود که عبارات بیانشده و مورد استفاده در طراحی بر بهبود آموزش و درمان کودکان اوتیسم تأثیرگذار است. در نهایت، با توجه به نتایج پژوهش الگویی مناسب برای کلاسهای آموزشی کودکان دارای اختلالات اوتیسم ارائه شد.
The purpose of this study is to examine and accurately identify the behaviors of children with autism and their reactions to physical elements of education to determine the necessary framework for educational centers for these children, relying on the expert opinion of therapists active in this field, so that the majority can Generalized disorder cases are done. The results of this field study provide the minimum necessary changes in order to use normal children's educational centers for children with autism. The research method is descriptive survey. The data collection tool is a questionnaire of a construction researcher based on the expert opinion of active therapists in this field. This questionnaire was raised in the statistical community including active psychologists and therapists in the country in relation to children with autism, which were collected in a virtual group of 1064 people. To achieve the desired result of this questionnaire according to Cochran's formula requires at least 118 (sample size) answers. To determine the reliability, Cronbach's alpha of the questionnaire was first examined by SPSS 16 software. Then, the results of the therapists' responses were analyzed using Chi-square statistical analysis. The results of the Chi-square test of all the questions, according to psychologists, indicated that the expressions used and used in the design are effective in improving the education and treatment of children with autism. Finally, according to the results of the research, a suitable model for educational classes for children with autism was presented.
Machine summary:
Student in Architectural Engineering, Payame Noor University, Tehran, Iran (Received: May 27, 2020; Accepted: September 23, 2020) Abstract The purpose of this study is to examine and accurately identify the behaviors of children with autism and their reactions to physical elements of education to determine the necessary framework for educational centers for these children, relying on the expert opinion of therapists active in this field, so that the majority can Generalized disorder cases are done.
دانشجوي کارشناسي ارشد، رشتۀ مهندسي معماري، دانشگاه پيام نور، تهران ، ايران (تاريخ دريافت : ١٣٩٩/٠٣/٠٧؛ تاريخ پذيرش : ١٣٩٩/٠٧/٠٢) چکيده در پژوهش حاضر با بررسي و شناخت دقيق رفتارهاي کودکان مبتلا به اوتيسم و واکنش هاي آنان به عناصر کالبدي آموزشي براي تعيين چارچوب هاي لازم مراکز آموزشي اين کودکان ، با تکيه بر نظر کارشناسي درمانگران فعال در اين زمينه ، به نحـوي کـه بتواننـد بـه اکثـر موارد اختلال تعميم داده شوند، الگويي براي پاسخگوبودن مدارس عادي براي کودکان اوتيستيک طراحـي شـد.
Kretzmann, Shih & Kasari 3.
نتايج آزمون کاي اسکوئر براي مؤلفۀ «ساختمان آموزشي مجموعه داراي طبقات متعدد باشد» {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} / 70 60 50 40 30 20 10 0 %0-20 %20-40 %40-60 %60-80 %80-100 ميزان تأثيرگذاري عبارت شکل ٢.
چيدمان کلاس هاي گروهي مقاطع مختلف براساس کتابچۀ دفتر فني سازمان نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس کشور براي کودکان عادي بحث و نتيجه گيري نقش و اهميت محيط آموزشي و مدرسه و تأثير آن بر ميزان يادگيري و ديگر دستاوردهاي دانش آموزان بيش از گذشته مورد توجه قرار گرفته است .
در ادامه ، طرح پيشنهادي کلاس هاي آموزشي در مدارس کودکان اوتيسم نشان داده شده است .