Abstract:
فنّاوری RFID دارای کاربردها و قابلیتهای بسیار بالایی در صنعت است که استفاده از آن در سالهای اخیر بهشدت فراگیر شده است. با توجه به اشاعه این فنّاوری در محصولات، نیاز به بررسی پذیرش آن توسط مصرفکنندگان این فنّاوری احساس میشود. از اینرو، مقاله حاضر با استفاده از مدل پذیرش فنّاوری (TAM) به بررسی عوامل مؤثر بر پذیرش این فنّاوری توسط مصرفکنندگان پرداخته است. بدین منظور، پرسشنامه تهیهشده در میان اعضای جامعه آماری، یعنی دانشجویان دانشگاه علم و صنعت ایران، توزیع شده و دادههای جمعآوریشده با استفاده از روش رگرسیون خطی چندمتغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج بهدستآمده حاکی از اهمیت بالای عوامل سهولت استفاده و فرهنگی و قانونی این فنّاوری است. این تحقیق میتواند به سازمانها در درک بهتر مشتریانشان در ارائه محصولات مبتنی بر فنّاوری RFID کمک شایانی نماید و توسعه این فنّاوری را در کشور تسهیل نماید.
Radio frequency identification (RFID) technology is used in numerous applications and offers a plethora of interesting potential new applications. However, this potential raises issues that require addressing to achieve its widespread acceptance by consumers. This paper investigated the factors that affect consumer acceptance of RFID technology using the technology acceptance model (TAM). To this end, a questionnaire was prepared and distributed among Iran University of Science and Technology (IUST) students and gathered data were analyzed using multivariable linear regression method. The results proposed that convenience, culture, and regulation were the principal factors influencing the consumers’ acceptance of RFID. The results of the paper can provide insight to organizations in providing RFID enabled products to their customers and also facilitated its development in the society.
Machine summary:
(٢٠٠١ and Catlin و استفاده از اين فّناوري به طور گسترده اي در حوزه هـاي مختلـف فراگيـر شـده است کـه از آن جملـه مـيتـوان بـه صـنعت خودروسـازي (٢٠٠٢ Mintchill)، بنـادرو دريـانوردي (٢٠٠٢ Dornheim)، صنايع بسته بندي (٢٠٠٢ Forcinio)، زنجيره تـأمين (٢٠٠٧ Tajima) و بسـياري از حوزه هاي ديگر اشاره نمود.
Wal-mart 172 توسعه اين فّناوري با چالش ها و مشکلاتي نيزهمراه بوده است که از مهمترين آنها ميتوان به حفظ حريم خصوصي افراد و تهديدهاي امنيتي مربوط ,Straub ;٢٠٠٥ Ohkubo, Suzuki, and Kinoshita) (١٩٩٧ Keil, and Brenner، و همچنين راحتي استفاده از اين فّناوري (٢٠٠٥ Eckfeldt) اشاره نمود.
مروري بر ادبيات مرتبط ، نشان مي دهدکه TAM، يکي از برجسته ترين مدل هاي نظري مورد استفاده در بررسي دلايل پذيرش يا ردّفّناوريهاي جديـد بـه خصـوص فّنـاوري اطلاعـات و ارتباطات توسط مصـرف کننـدگان اسـت ,Legris, Ingham ;١٩٩٨ Doll, Hendrickson, and Deng) and Collerette 2003; Segars and Grover 1993; Wang et al.
٣. پژوهش هاي مرتبط به طور کلي ، مطالعات حوزه فّناوري RFID را مي توان به سه حوزه اصلي انطباق يا پياده سازي واستفاده ازفّناوري وتأثيرات آن دسـته بنـدي نمـود (٢٠٠٧ Bhattacharya, Chu, and Mullen)کـه حوزه اول با تمرکز بر مفهوم کليدي پذيرش فّناوري توسط مشتريان ، مورد توجه اين تحقيق است .
تحقيق ديگري که در اين حوزه شناسايي شده است ، عبارت از مطالعه پذيرش فّناوري RFID توسط شهروندان آمريکـايي بـا اسـتفاده از مـدل TAM سفارشـي شـده بـراي فّنـاوري RFID اسـت (٢٠٠٨ Hossain and Prybutok).