Abstract:
فرایند پیدایش و شکلگیری یک اثر هنری، همواره دغدغه هنرمندان و پژوهشگران در مطالعات هنری بوده است. همچنین آفرینش اثر هنری، به جهت دارا بودن وجوه مهارتی و تکنیکی، موضوع برنامههای آموزشی نیز بوده است. این امر، اهمیت مطالعه مسیر پیدایش یک اثر را متذکر میشود. تحقق این مسئله به واسطه نقد تکوینی و روشمند بودن آن، امکان پذیر است. چرا که این نقد روند شکلگیری متن را با تمرکز بر تمام وجوه برونمتنی و درونمتنی یک اثر و با تکیه بر مشاهده عینی و مستندات مادی، ممکن میسازد. این نوشتار بر آن است تا روش این نقد را در حوزه مطالعات نقاشی تبیین نماید. بدین منظور، تابلوی نقاشی «سه مطالعه برای فیگورها بر مبنای تصلیب، ۱۹۴۴» از فرانسیس بیکن، با استفاده از الگوی تحلیل تکوینی، مورد مطالعه قرار میگیرد. و بدین پرسشها پاسخ داده میشود؛ چهگونه میتوان شیوه نقد تکوینی را در بررسی و نقد آثار تجسمی بهکار گرفت؟ چه عواملی در کیفیت نقد تکوینی آثار نقاشی اثرگذار هستند؟ در این پژوهش درمییابیم که بیکن به جهت رفتار تکوینی متمایز خود، دامنه متفاوتی از پیشامتن برجای میگذارد که در کمیت مستندات پرونده تکوین اثرگذار است. این امر موجب میشود تا مطالعه فرایند تکوین این متن، با تکیه بیشتر بر سایر عناصر پیرامون متن، شامل پیرامتن، فرامتن و پیشمتن، میسر شود.
The process of the emergence and formation of a work of art has always been the concern of artists and researchers in art studies. The creation of artwork has also been the subject of educational programs due to its technical aspects. This underscores the importance of studying the path of the creation of a work. This is possible through the genetic criticism and its methodological feasibility. Because the criticism, also called the embryology of the work, makes possible the process of genesis and text formation by focusing on all the extra-textual and intra-textual aspects of a work, relying on objective observation and material documentation.
This article intends to explain the method of this critique in the field of painting studies. Thus, Francis Bacon’s painting “Three Studies for Figures at the Base of a Crucifixion”, 1944, is studied using the model of Genetic criticism. And these questions are answered: How can the method of Genetic criticism be used in the study and critique of visual arts? What factors affect the quality of Genetic criticism of paintings? Because Bacon has a different genetic behavior, leaves few “pre-text” that affect the quality of the genetic document.