Abstract:
رشد روزافزون کاربرد وب اهمیت موتورهای کاوش و ارزیابی کیفیت آنها را در پاسخ به نیازهای کاربران، بیش از پیش نمایان ساخته است. یکی از رویکردهای ارزیابی کیفیت، رضایت کاربران است. کاربرد یک موتور کاوش در گرو رضایت کاربران از آن است و معیاری برای کیفیت موتور کاوش بهشمار میرود. در ایران نیز موتورهای کاوش بسیاری ساخته شدهاند. برخی از این موتورها کاربردی همگانی دارند و برای جستوجوی اطلاعات در وب بهکار میروند و برخی نیز برای جستوجو در یک پایگاه داده پدید آمدهاند. پایگاه اطلاعات علمی ایران (گنج) یکی از پایگاههایی است که موتور کاوش ویژه خود را دارد. این پایگاه نزدیک به 530 هزار پایاننامه و رساله را دربردارد و از پایگاههای اطلاعات علمی کلیدی کشور است که کاربران بسیاری دارد. از این رو، ارزیابی میزان رضایت کاربران این سامانه با توجه به انبوه مخاطبان آن امری حیاتی است. در قالب این پژوهش شاخصهایی بر پایه مدل «ایکوال» جهت ارزیابی رضایت کاربران سامانه «گنج» توسعه داده شد. شاخصهای توسعه دادهشده بر پایه روش «دلفی» غربالسازی و بهمنظور ارزیابی رضایت کاربران سامانه «گنج» بومیسازی شد. همچنین، ارزیابی سطح رضایت کاربران به کمک پرسشنامه مبتنی بر «ایکوال» صورت گرفت. نتایج تحلیل دادههای 156پرسشنامه گردآوریشده نشان میدهد که کاربردپذیری، اطلاعات و تعامل خدمت بهترتیب بهعنوان عوامل اصلی رضایت کاربران از سامانه «گنج» هستند. در بعد کاربردپذیری، میزان آسانی کار با «گنج» در بالاترین اولویت قرار دارد. به همین ترتیب، راحتی تعامل با سامانه و جذابیت ظاهری آن بهعنوان عوامل اصلی معرفی شدند.
The increasing growth of web usage has made the importance of search engines and their quality assessment more responsive to users’ needs. One of the approaches to quality assessment is user satisfaction. The use of a search engine depends on user satisfaction, which is a measure of the quality of the search engine. Many search engines have been built in Iran. Some of these engines are widely used in searching information on the web, and some are found in a database. Iran scientific information database (Ganj) is one of the databases that has its own search engine. It contains nearly 530,000 dissertations and thesis and is one of the key scientific databases in the country with many users. Assessing the satisfaction of users of this system with its broad audience is crucial. In this research, indicators based on E-Qual model were developed to evaluate users’ satisfaction with Ganj System. Indices developed based on the Delphi method were screened and localized to assess users’ satisfaction with Ganj System. User satisfaction was also assessed using an E-Qual questionnaire. The results of the data analysis of the 156 questionnaires collected show that usability, information, and service interaction are the significant determinants of users’ satisfaction with Ganj system, respectively. In terms of usability, the ease of working with Ganj is a top priority. Likewise, the ease of interaction with the system and the apparent attractiveness of the system were introduced as the main factors.