Abstract:
شاخصهای کلیدی عملکرد ابزاری سودمند در حوزه مدیریت عملیات است و به مدیران ارشد سازمان در بهبود مستمر فرایندها و واحدهای مختلف اجرایی یاری میرساند. در سامانههای اطلاعاتی پژوهشی، داده بهعنوان منبعی ارزشمند در سرتاسر فرایند پژوهش به حساب میآید و بخش زیادی از ارزش افزوده ایجادشده در این فرایند وابسته به کیفیت دادههای پژوهشی است. از سوی دیگر، کنترل کیفیت دادهها یکی از مهمترین فعالیتها در راستای اطمینان از مطلوببودن سطح کیفیت خروجی سازمان است که امروزه بهکمک یک ابزار قدرتمند به نام نمودار کنترل انجام میشود. در این مقاله بهمنظور پایش عملکرد سامانههای اطلاعاتی تحقیقاتی شاخصهایی مانند صحت، کاملبودن و دقت توسعه داده شدهاند. دادههای پایاننامه/رساله، (پارسا)های دانشجویان تحصیلات تکمیلی کل کشور که در سامانه «گنج» اشاعه داده میشوند، به کمک نمودار کنترل I-MR پایش شدهاند. نتایج پایش مستمر کیفیت داده در شاخصهای مختلف نشان میدهد که در برخی داتشگاهها که بهتازگی به سامانه ثبت پیوستهاند، بهدلیل عدم آشنایی با روند سامانه و ثبت اطلاعات و نبود آموزش کافی در برخی شاخصها مانند دقت و صحت، نوسانات زیادی وجود دارد و نیاز است اقدامات اصلاحی مناسبی انجام شود. در انتها، به ارائه بازخورد به موقع به دانشجویان در خصوص مشکلات کیفی دادهها، پیغامهای اطلاعرسانی (Notifications) مناسب در زمان تکمیل فیلدها توسط دانشجویان تحصیلات تکمیلی و ارائه آموزشهای تصویری و تدوین دستورالعملهای لازم بهعنوان اقدامات اصلاحی در خصوص ارتقای کیفیت دادهها و قابلیت فرایندهای تولید داده تأکید شده است.
Key performance indicators are a useful tool in the field of operations management and help senior managers in the organization continually to improve their processes. In research information systems, data is considered as a valuable resource throughout the research process and much of the added value created in this process depends on the quality of the research data. Data quality control, on the other hand, is one of the most important activities to ensure that the quality of an organization’s output is optimal, and is nowadays achieved through a powerful tool called control chart. In this paper, indicators such as accuracy, completeness and precision have been developed to monitor the performance of research information systems. The dissertation / thesis data of postgraduate students throughout the country that are disseminated in the GANJ System are monitored using the I-MR control chart. The results of continuous monitoring of data quality in different indices shows that in some of the newly integrated systems, there is a great deal of fluctuation in some indicators such as lack of familiarity with the system and information recording and lack of adequate training in some indices such as accuracy and precision. Lastly, providing timely feedback to students on data quality issues, appropriate notifications when completing fields for graduate students, and providing visual training and formulating necessary guidelines introduced as corrective actions to improve data quality and production process capability.