Abstract:
هدف: جو رقابتی محیط کار تاثیر عمدهای بر روی انگیزه و رفتار کارکنان دارد و سازمانهای ورزشی دارای جو سازمانی خاصی هستند که پویا بودن آن میتواند باعث ارتقاء رضایت شغلی کارکنان گردد. هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر مدیریت برند داخلی بر رضایت شغلی کارکنان سازمان ورزشی با تاکید بر نقش میانجی جو رقابتی محیط کار میباشد.روش شناسی: روش تحقیق مطالعه حاضر، توصیفی-همبستگی است که به صورت پیمایشی انجام شده است. 120 نفر از کارکنان اداره کل و ادارات ورزش و جوانان استان آذربایجان شرقی، پرسشنامههای مدیریت برند داخلی پونجایسری و ویلسون (2007)، رضایت شغلی ویسوکی و کروم (1991) و پرسشنامه محقق ساخته جو رقابتی محیط کار را به طور داوطلبانه تکمیل نمودند. جهت تحلیل داده ها از آزمون مدل معادلات ساختاری مبتنی بر حداقل روش مربعات جزئی استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد که مدیریت برند داخلی بر رضایت شغلی و جو رقابتی تاثیر مستقیم و معناداری دارد. همچنین نقش میانجی جو رقابتی محیط کار بر رابطه بین مدیریت برند داخلی و رضایت شغلی مورد تایید قرار گرفت (001/0=P). بررسی برازش مدل نیز نشان داد که مدل ارائه شده پژوهش از برازش مناسبی برخوردار میباشد (362/0=GOF). نتیجه گیری: میتوان گفت که مدیریت برند داخلی منجر به تعهد کیفیت رفتاری و رضایت شغلی کارکنان ورزشی می شود.
Objective: The workplace competitive climate has a major influence on the employees’ motivation and
behavior, and sports organizations have a particular organizational climate whose dynamic could
promote job satisfaction. In this work, we examine the effect of internal brand management on job
satisfaction of the sports employees with emphasis on the mediator role of the workplace competitive
climate.
Methodology: The research method was a descriptive-correlation one, and the survey was in terms of
data collection. For this purpose, 120 employees of the Youth and Sports Administration of East
Azarbaijan voluntarily filled out the Punjaisri and Wilson internal branding (2007), Wysocki and
Kromm job satisfaction (1991), and researcher-made workplace competitive climate questionnaires. The
structural equation modeling based on the partial least squares was used to analyze the data.
Results: The results obtained showed that the internal brand management had a significant direct effect
on job satisfaction and workplace competitive climate. The findings proved the moderation role of
workplace competitive climate in the relationship between internal brand management and job
satisfaction (P = 0.001). According to the results of the model analysis, the modified model had a good
fit (GOF = 0.362).
Conclusion: We can say that internal brand management leads to behavioral quality commitment and
job satisfaction in the sports employees.
Machine summary:
shm/١٠٢٢٠٤٤ نه صن نشريه مديريت منابع انساني در ورزش دا عتي شاهود تأثير مديريت برند داخلي بر رضايت شغلي کارکنان ورزشي با تأکيد بر نقش ميانجي جو رقابتي محيط کار 2 محبوب شيخعلي زاده ١* و مهدي بشيري ١.
هدف پژوهش حاضر بررسي تأثير مديريت برند داخلي بر رضايت شغلي کارکنان سازمان ورزشي با تأکيد بر نقش ميانجي جو رقابتي محيط کار بود.
بنابراين پژوهش حاضر در نظر دارد تأثير مديريت برند داخلي بر رضايت شغلي کارکنان را با نقش ميانجي جو رقابتي در سازمان هاي ورزشي مورد بررسي قرار دهد.
با توجه به ادبيات نظري مطرح شده و تحقيقات مورد مطالعه ، مدلي در ارتباط با متغيرهاي تحقيق ، تدوين گرديده است و فرضيات تحقيق و مدل مفهومي تحقيق (شکل ١) به شرح زير مطرح ميشود: فرضيه اول : مديريت برند داخلي بر رضايت شغلي کارکنان سازمان هاي ورزشي تأثير دارد.
7) مديريت برند داخلي 0/72 0/84 0/64 جو رقابتي محيط کار 0/89 0/92 0/75 رضايت شغلي کارکنان 0/77 0/86 0/60 برازش مدل ساختاري براي بررسي برازش مدل ساختاري با روش PLS در پژوهش از ضرايب R Square يا R٢ و معيار Q٢ استفاده ميشود.
1943 Journal of Human Resource Management in Sport Shahrood University of Technology Effect of Internal Brand Management on Job Satisfaction in Sports Employees with Emphasis on Mediator Role of Workplace Competitive Climate 2 Mahboub Sheikhalizadeh1 and Mehdi Bashiri 1.
Effect of Internal Brand Management on Job Satisfaction in Sports Employees with Emphasis on Mediator Role of Workplace Competitive Climate.