Abstract:
هدف: شایستگیهای اعضای هیات علمی لازمه تجاری سازی یافتههای دانشگاهی است. قبل از تجاری سازی یافتههای دانشگاهی اعضای هیات علمی باید شایستگیهایی را داشته باشند یا شایستگیهای وجودی خود را توسعه دهند که بتوانند یافته های خود و دانشجویان را تجاری سازی کنند. هدف از این پژوهش بهرهگیری از رویکرد گراندد تئوری در جهت طراحی الگوی شایستگیهای محوری اعضای هیات علمی در تجاری سازی تحقیقات دانشگاهی در حوزه ورزش است. این پژوهش از نوع پژوهشهای کیفی و در حوزه پارادایم (الگواره) استقرایی است. در پژوهش حاضر، از مصاحبه نیم ساختاریافته بهعنوان ابزار گردآوری دادهها استفاده شده که دادههای حاصل از آن، با بهرهگیری از کدگذاری باز، محوری و نظری تجزیه و تحلیلشده است. جامعه آماری این پژوهش شامل اعضای هیات علمی دانشکدههای تربیت بدنی، کارآفرینان دانشگاهی، مخترعین دانشگاهی در حوزه ورزش و اعضای هیات علمی عضو بنیاد ملی نخبکان است. نمونهگیری با استفاده از روش نمونهگیری نظری و روش قضاوتی هدفمند انجام و تا رسیدن به اشباع نظری دنبال شد که درمجموع 19 نفر از متخصصان این امر را در برگرفت. نتایج بخش کیفی نشان داد که شایستگیهای محوری اعضای هیات علمی شامل 74 مفهوم، 11 مقوله(شایستگی ارتباطی، شایستگی رفتاری، شایستگی فنی، شایستگی شخصیتی، شایستگی ارزشی، شایستگی راهبردی، شایستگی خلاقیت، شایستگی حرفهای، شایستگی رهبری، شایستگی مدیریت مالی، شایستگی شناخت بازار) و 5 بعد (بعد دانشی- فنی، فردی، ادراکی، مدیریتی و بازاریابی) را شامل می شود.
Summary
Commercialization is one of the key steps in the process of economic and social development of societies making research and inventions of the marketable products. Today, the universities, and within them, the competence of the faculty members play an important role in the economic development and commercialization of the research works. Competence of the faculty members is also an important factor in the student success. Therefore, the lack of skills and competencies required by the faculty members can affect their performance and that of the students. Therefore, this work is conducted in order to identify the competencies of the faculty members in the commercialization of the research works. In order to achieve these competencies, a qualitative approach (grounded theory approach-Glaser method) and 19 semi-structured interviews are used. The results obtained show that the core competencies of the faculty members include 74 concepts, 11 categories, and 5 dimensions. Using the findings of this work, the rate of return on investment in the academic research will increase, and as a result, the private sector will be attracted to investing in this area.
Introduction The faculty members are now one of the key elements in the universities and higher education institutions. The future development of the universities depends on the competencies of the faculty members. Therefore, the aim of this work was to design a model of core competencies of the faculty members in the commercialization of academic research in the field of sports. Methodology and Approach
This work was a qualitative research work in the field of interpretive-constructive paradigm. In the present work, a semi-structured interview was used as a data collection tool. The statistical population of the work included the faculty members of the physical education colleges, academic entrepreneurs, academic inventors in the field of sports, and the faculty members who are members of the National Elite Foundation. The sampling was performed using the theoretical sampling and targeted judgment. Results
The results obtained showed that the faculty members required communication, behavioral and technical personality, value, strategic, creative, professional, leadership, financial management, and market
recognition competencies to commercialize.
Results and Conclusions
The higher education system of any society, in order to fulfill its mission, must have qualified and capable professors and human resources in order to be able to show an effective performance in the educational and research processes. To this end, paying attention to the competencies developed in this research work and creating the ground for attracting, developing, guiding, and promoting professors based on these competencies can be very effective and efficient.
Machine summary:
نه صن نشريه مديريت منابع انساني در ورزش دا عتي شاهود طراحي الگوي شايستگي هاي محوري اعضاي هيأت علمي در تجاريسازي تحقيقات دانشگاهي در حوزه ورزش 4 ميثم نوري خان يوردي ١، سيد محمد حسين رضوي ٢*، مرتضي دوستي ٣ و سعيد تابش ١.
استاديار مديريت ورزشي، دانشکده تربيت بدني و علوم ورزشي، دانشگاه مازندران ، بابلسر، ايران تاريخ دريافت : ١٣٩٨/١٠/٠٩ تاريخ پذيرش : ١٣٩٩/٠٣/١٩ چکيده هدف : شايستگيهاي اعضاي هيأت علمي يک از مهم ترين نيازهاي تجاريسازي يافته هاي دانشگاهي است .
هدف از اين پژوهش ، بهره گيري از رويکرد نظريه داده بنياد در جهت طراحي الگوي شايستگيهاي محوري اعضاي هيأت علمي در تجاريسازي تحقيقات دانشگاهي در حوزه ورزش بود.
نتيجه گيري : الگوي تدوين شده مي تواند براي سياست گذاري و برنامه ريزي در دانشگاه ها مؤثر باشد و همچنين ميتواند به عنوان الگويي براي توسعه شايستگي هاي اعضاي هيات علمي در امر تجاري سازي مورد استفاده قرار گيرد.
دستوم و همکاران (١٣٩٢) در پژوهش هاي خود نشان دادند که عدم تعامل مناسب بين محيط آکادميک و بخش اجرايي ورزش (صنعت ورزش )، دلايل ساختاري و برنامه اي دارد و بيان کردند که کيفيت نامناسب کلاس مربيگري ، طرح تحقيقاتي ، سمينار و همايش ، کارگاه آموزشي ، مربيان و هيأت علمي هاي شاغل در دو بخش ، کارورزي - کارآفريني و نشر، از مهم ترين علل ناکارآمدي بين محيط آکادميکي و صنعت ورزش است .
روش شناسي هدف کلي پژوهش ، طراحي مدل شايستگي هاي محوري اعضاي هيأت علمي در تجاريسازي تحقيقات دانشگاهي در حوزه ورزش بود.
International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 3(5), 61-70.