Abstract:
فهم و کنترل هیجانهای فروشندگان برای سازمانها لازم است. مدیریت با کنترل تأثیر هیجانها بر شغل میتواند نیروی فروش خود را ترفیع و افزایش دهد. با این حال، ادبیات مربوط به هیجانات فروشندگان نادیده گرفته شده است. تحقیق حاضر، یک مدل فرایند هیجانات کاری یکپارچه را برای فهم بهتر مؤلفه هیجان نیروی فروش در محیط خردهفروشی فراهم کرده است. جامعه آماری این فروشندگان فروشگاههای شهروند در شهر تهران است و برای به دست آوردن حجم نمونه از روش نمونهگیری تصادفی ساده و فرمول کوکران استفاده شده است. در این تحقیق برای گردآوری اطلاعات، روش کتابخانهای و میدانی به کار گرفته شده است. تحقیق حاضر بر اساس هدف یک تحقیق کاربردی و همچنین بر اساس چگونگی به دست آوردن دادههای مورد نیاز، از نوع تحقیقات توصیفی و همبستگی میباشد. برای تجزیه و تحلیل دادههای پرسشنامه از تحلیل عاملی تأییدی و مدل معادلات ساختاری، موجود در بستههای نرمافزاری LISREL و SPSS استفاده شده است. تحقیق حاضر به بررسی تأثیر کار هیجانی و فرسودگی هیجانی بر تعهد سازمانی با در نظر گرفتن نقش میانجی رضایت شغلی میپردازد. یافتهها حاکی از آن هستند که کار هیجانی تأثیر معناداری بر رضایت شغلی و تعهد سازمانی دارد، درحالی که فرسودگی هیجانی فقط بر رضایت تأثیر معناداری دارد.
It is essential for organizations to understand and manage salespeople's emotions. By controlling the effects of emotions on job, management can promote and enhance its sales force. However, the literature on salespersons' emotions has been largely overlooked. This paper establishes an integrative work emotions process model to better understand the emotional component of the sales force in a retail context. Research population of these salespeople is Shahrvand stores in Tehran city. To obtain the required sample size, simple random sampling and Cochran formula are used. To gather the required data, library and field methods are used. The present study is practical in terms of purpose and descriptive correlational in terms of data collection procedure. To analyze the data, confirmatory factor analysis and structural equation modeling, available in LISERAL and SPSS are used. This study examines the impact of emotional work and emotional exhaustion on organizational commitment with the mediating role of job satisfaction. Findings show that emotional work has a significant effect on job satisfaction and organizational commitment, while emotional exhaustion has a significant effect only on job satisfaction.
Machine summary:
تأثير کار هيجاني و فرسودگي هيجاني بر تعهد سازماني عاطفي: نقش ميانجي رضايت شغلي داود فيض ، مهدي دهقاني سلطاني **، حسين فارسيزاده ***، الهام فرجي تاريخ دريافت : ٩٥/٠٣/١١ تاريخ پذيرش : ٩٥/٠٨/٠٦ چکيده فهم و کنترل هيجان هاي فروشندگان براي سازمان ها لازم است .
Hamwi, Rutherford, & Boles 6.
بنـابراين ، پـژوهش حاضر دنبال پاسخ به اين سؤال اسـت کـه آيـا هيجـان هـا (کـار هيجـاني و فرسـودگي هيجـاني) بـر رضايت شغلي کارکنان و تعهد سازماني در صنعت خرده فروشي تأثير معنيداري دارد؟ براي پاسـخ به اين سؤال ، نظريۀ رويدادهاي عاطفي ٣ و نظريه تنظيم هيجان ها٤به عنوان اساس نظري مورد استفاده قرار گرفته اند.
Kiffin-Peterson et al 31 پيشينۀ پژوهش و توسعۀ فرضيه ها هر چند محققان در حال بررسي پيامدهاي کـار هيجـاني هسـتند (وارکـا، ٢٠٠٩)؛ امـا يافتـه هـا، به ويژه بين کار هيجاني و رضايت شغلي ناسازگار هستند.
Kirkman& Shapiro 34 کار هيجاني H3 H1 رضايت شغلي H5 تعهد سازماني عاطفي فرسودگي H2 هيجاني H4 شکل ١.
- ضريب معني داري ميان کار هيجاني و رضايت شغلي و تعهد سازماني عاطفي برابـر بـا ٤٦/٣٥ است .
The relationship of emotional exhaustion to work attitudes, job performance, and organizational citizenship behaviors.
The impact of cultural values on job satisfaction and organizational commitment in self-managing work teams: The mediating role of employee resistance.
The consequences of emotional labor: Effects on work stress, job satisfaction, and well-being.