Abstract:
محل کار افراد یکی از مکانهای تعامل اجتماعی است که در آن زمینههای زیادی برای درهمریختگی ذهن افراد وجود دارد. درک زمینهها و پیامدهای و راهکارهای مدیریت خشم در سازمان برای افزایش اثربخشی کارکنان و بهرهوری سازمان مهم است. هدف پژوهش حاضر بررسی علل و پیامدهای خشم در سازمان و ارائه راهکار برای مدیریت آن است. روش مورداستفاده در این تحقیق روش پژوهش کیفی است. برای گردآوری اطلاعات از روش مصاحبه و برای تجزیهوتحلیل دادههای تحقیق از روش تحلیل تم استفاده شده است. یافتههای حاصل از 10 مصاحبه انجامگرفته، 3 عامل اصلی ایجادکنندۀ خشم؛ 2 عامل پیامدهای ناشی از خشم؛ 4 عامل راهکارهای کنترل و مقابله با خشم و 4 عامل تعدیلکننده شامل: 1. جنسیت، 2. تجربه، 3. نوع مشتریان و 4. آموزش را شامل میشود. براساس این یافتهها، تصمیمات سازمان و مدیریت، رفتار و انتظارات مشتریان و ماهیت کار باعث تجربه خشم در محل کار میشوند. همچنین پیامدهای ناشی از ابراز خشم توسط کارکنان نیز شامل پیامدهای شخصی (تأثیر بر روابط خانوادگی و بیماری) و پیامدهای سازمانی (کاهش بازدهی و بهرهوری سازمان) میباشند.
Workplace is one of the social interaction places where numerous causes for mind confusion exists. Understanding the causes and consequences and solutins of anger management in organization is important for increasing employee effectiveness and organizational productivity. The purpose of this study is investigating the causes and consequences of anger in the organization and presenting management solutions. The research method is qualitative. The interview method is used for data collection and data were analyzed throgh thematic analysis. The results of 10 interviews consist of three main causes of anger generation; two consequences of anger; four solution for confronting and controlling anger and four moderating factor of gender, experience, kindes of customers and training. Based on these findings, organization and management decisions, behavior and expectations of customers and work nature would be the cause of anger experience at workplace. The consequences of anger include personal consequences (impact on family relationships and illness) and organizational consequences (reducing organizational efficiency and productivity).
Machine summary:
۱۳۲ رديف تم ها (موضوعات ) دسته هاي مفهومي استرس ناشي از حساسيت کار(A٣) عوامل مربوط به ماهيت بالابودن حجم کار(B٣) کار ساعت کار زياد(C٣) ادامه تنش بعد از رفتن مشتري (فکرکردن به مسئله )(A٤) پيامدهاي شخصي عصباني شدن در خانه (B٤) پيامدهاي ناشي بيماري به دليل استرس و خشم کاري (C٤) از خشم در کم شدن آستانه تحمل (D٤) سازمان ازدست دادن منابع مالي (A٥) پيامدهاي سازماني کاهش بازدهي به خاطر عصباني شدن (B٥) کاهش بهره وري شعبه (C٥) آموزش کارکنان سکوت در مقابل مشتري (A٦) حل مسئله از طريق مدير ارجاع مسئله به بالادستان (A٧) مربوط سبک مديريت پدرانه (B٧) مراجعه به بازرسي (A٨) راهکارهاي قانوني و اداري کاهش ارتباط با مشتري براي کارکناني که دچار تنش راهکارهاي شده اند(B٨) کنترل و مقابله حضور فردي به عنوان کمک کننده براي کاهش تراکم با خشم سازماني کاري (A٩) راهکارهاي سازماني و تشکيل اتاق هاي فکر(B٩) ساختاري پاداش و درآمد بالا(C٩) امکانات رفاهي (D٩) ريشه يابي مسائل منجر به خشم (E٩) جنسيت (A١٠) عوامل تجربه (B١٠) تعديل کننده نوع مشتريان (C١٠) خشم آموزش (D١٠) ۱۳۳ در ادامـه يافتـه هـاي حاصـل از مصـاحبه بـه صـورت مشـروح بـه همـراه نقـل قـول هـايي از مصاحبه شوندگان ارائه مي شود.