Abstract:
پژوهش حاضر، نتایج طرح تحقیقاتی انجامشده در بانک دی باهدف طراحی الگوی مطلوب فرهنگ سازمانی و سنجش وضعیت موجود آن است. برای انجام پژوهش، رویکرد آمیخته (کیفی و کمی) در نظر گرفته شد. در گام نخست با مطالعه گستردۀ مبانی نظری، مطالعات تطبیقی، مبانی دینی، اسناد بالادستی، ذهنکاوی مدیران و مشاهدۀ مشارکتی، الگوی مطلوب فرهنگ سازمانی بانک متشکل از پنج بعد، 26 مؤلفه و 218 شاخص تدوین شد. روایی سازۀ مدل فرهنگ سازمانی مطلوب با استفاده از بخش اندازهگیری مدل معادلات ساختاری و نرمافزار Lisrel مورد بررسی قرار گرفت. در گام بعد با رویکرد کمی، وضعیت موجود فرهنگ سازمانی باتوجهبه الگوی استخراجشده سنجش شد. بدین منظور از آزمونهای مقایسه میانگین، رگرسیون و تکرار مجدد استفاده شد. نتایج بهدستآمده از پیمایش میدانی حاکی از آن بود که فرهنگ سازمانی بانک در وضعیت قابلقبولی قرار دارد. فرهنگ ارزشمحور در وضعیت مطلوبتری نسبت به سایر ابعاد فرهنگ سازمانی قرار داشت و فرهنگ انسانمحور و محیطمحور نیازمند بذلتوجه بیشتری بودند. بهعلاوه، فرهنگ انسانمحور بیشترین تأثیر را بر فرهنگ سازمانی بانک نشان میداد.
This study consists of the summarized results of a research project carried out in Day bank to design the desired organizational culture model and evaluation and assessment of its current situation. Mixed approach (qualitative and quantitative) was considered for the study. In the first step, dimensions, components and indicators of desired organizational culture model were identified. In this regard, an extensive literature review, comparative studies, religious foundations, corporate documents, managers mind minding and participant observations were used and the desired organizational culture model consists of five dimensions and their 26 components and 218 indicators were developed. Construct validity of the designed model was confirmed using structural equation modeling. In the next step, quantitative approach was used to assess the current state of organizational culture according to the extracted model. For this purpose, average comparison, regression and repeated measures tests were applied. The results of the field survey showed that the bank's organizational culture is in an acceptable condition. Value-based culture was more desirable than the other dimensions of organizational culture and human-centered and environment-centered cultures, required more attention. In addition, human-centered culture have the greatest impact on the Bank's organizational culture.
Machine summary:
ويژگيهاي روش شناختي مراحل مختلف تحقيق پژوهش کيفي (تدوين مدل فرهنگ سازماني مطلوب ) پژوهش کمي مرحله (سنجش وضعيت فرهنـگ روش شناسي مطالعات کتابخانه اي مشاهده مشارکتي مصاحبه ذهن کاوي سازماني موجود) روايي محتوا و صـوري بـا تأييـد روايي - ١٦ نفـــر از اســـاتيد دانشـــگاه و خبرگان صنعت بانکداري توزيع پرسشنامه ميـان ٣٠ نفـر از پاسخ دهندگان و محاسبه ضريب آلفــاي کرونبـــاخ بـــراي ابعـــاد پايايي - ارزش محـــور، قـــانون محـــور، راهبردمحـــور، انســـان محـــور و محيط محـور بـه ترتيـب ٠,٨٤٢، ٠٨٠٣، ٠٩٠٢، ٠١٨، ٠٧٩٢ تحليــــل تــــم بــــا روش تحليل اســــــــــــتفاده از تحليــل واريــانس ، رگرســيون ، - داده نــرم افــزار QSR آزمون تکرار مجدد Nvivo يافته هاي پژوهش پژوهش کيفي (تدوين مدل فرهنگ سازماني مطلوب ) همان گونه که پيش تر اشـاره شـد، براسـاس چـارچوب نظـري پـژوهش (شـکل ١) ابعـاد اصـلي (تم هاي اصلي) فرهنگ سازماني مطلوب در قالب ٥ نوع فرهنگ به شرح زير درنظر گرفته شدند: فرهنگ ارزش محور: اين نوع فرهنگ که به ساحت دروني سـازمان (بانـک ) اشـاره دارد، بـر ارزش هاي محوري/جوهري و اساسي بانک که منبعث از مباني ديني و اسلامي است ، تأکيد دارد.