Abstract:
تحقیق حاضر با هدف بررسی نقش هوش هیجانی و کار هیجانی در کاهش فرسودگی شغلی و افزایش رضایت شغلی انجام شده است. بدین منظور اثر هوش هیجانی بر مؤلفههای کار هیجانی و فرسودگی شغلی و همچنین رضایت شغلی مورد بررسی قرار گرفت. تحقیق از نظر هدف، کاربردی و براساس ماهیت و روش، توصیفی-همبستگی است. جامعۀ آماری تحقیق، کارکنان ستادی شرکت خدمات مسافربری رجا به تعداد 187 نفر است که نمونۀ 132 نفری براساس جدول مورگان انتخاب شد. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه بود که روایی و پایایی آن اثبات شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزار Smart PLS بهمنظور بررسی مسیرهای مدل استفاده شد. نتایج نشان داد: هوش هیجانی اثر منفی و معنیداری بر ناهماهنگی هیجانی و خستگی هیجانی و اثر مثبت و معنیداری بر عملکرد فردی، رضایت شغلی و کار هیجانی دارد. اثر مؤلفههای کار هیجانی یعنی ناهماهنگی هیجانی و تلاش هیجانی بر رضایت شغلی معنیدار نبود. همچنین اثر مسخ شخصیت و خستگی هیجانی بر رضایت شغلی غیرمعنیدار، ولی اثر عملکرد فردی بر رضایت شغلی معنیدار بود. بهطورکلی میتوان گفت: توجه به هیجانات کارکنان در سازمان میتواند پیامدهای مثبتی مانند رضایت و عملکرد داشته باشد و از پیامدهای منفی مانند فرسودگی شغلی جلوگیری میکند.
The purpose of this study is to investigate the role of emotional intelligence and emotional labor in reducing burnout and increasing job satisfaction. For this purpose, the effect of emotional intelligence on the components of emotional labor, burnout and job satisfaction was examined. The study is an applied one according to the objective and is a descriptive-correlational study according to nature and method. Statistical population is 187 employees of RAJA Passenger Services Co and the sample is 132 people according to Morgan table. Data collection tool was questionnaire and its validity and reliability was confirmed. In order to examining path models, Smart PLS software was used. Results showed that emotional intelligence has a significant and positive effect on individual performance, job satisfaction and emotional labor; and a negative effect on emotional dissonance and emotional exhaustion. The effect of emotional labor dimensions i.e. emotional dissonance and emotional effort on job satisfaction was not significant. The effects of depersonalization and emotional exhaustion on job satisfaction was not significant but the effect of individual performance on job satisfaction was significant. In general, considering the emotions of employees in an organization could have positive outcomes such as satisfaction and performance and prevent negative consequences such as job burnout.
Machine summary:
يافته هاي اين تحقيق نشان داد کـه بـين هـوش هيجاني با فرسودگي شغلي، رابطه منفي و معنيدار و بين هوش هيجاني با شادکامي، رابطۀ مثبـت و معنيدار وجود دارد (قلتاش و همکاران ، ١٣٩٠: ١١٧).
ضرايب مسير مدل مسيري ساختاري تحقيق متغيرها ED DP EX PA JS EF هوش هيجاني (EI) ٠/٣٠٧- ٠/١١٢- ٠/٢١٧- ٠/٤٢٩ ٠/٢١٥ ٠/٢٥٣ ناهماهنگي هيجاني (ED) ٠/٣٠٧ ٠/١٨٧ ٠/٠٥٦ مسخ شخصيت (DP) ٠/١١٧- ٠/٠٨٦- خستگي هيجاني (EX) ٠/٠٧٠ ٠/١٦٠- تلاش هيجاني (EE) ٠/٠٤١ ٠/١٠٣- عملکرد فردي (PA) ٠/٢٤٢ همان طورکه مشاهده ميشود، متغير هـوش هيجـاني داراي تـأثير ٠/١١٢- بـر مسـخ شخصـيت ، ٠/٣٠٧- بر ناهماهنگي هيجاني، ٠/٢٥٣ بر تلاش هيجاني، ٠/٢١٧- بر فرسـودگي شـغلي، ٠/٢١٥ بـر رضايت شغلي و درنهايت ٠/٤٢٩ بر عملکرد فردي اسـت .
همچنين رابطه بين هوش هيجاني با خستگي هيجاني منفـي و معنـيدار اسـت (تأييـد فرضيۀ ٣)؛ و رابطۀ هـوش هيجـاني بـا عملکـرد فـردي، رضـايت شـغلي و تـلاش هيجـاني مثبـت و معنيدار است (تأييد فرضيه هاي ٤، ٥ و ٦).
Job Satisfaction among Secondary School Teachers: Emotional Intelligence, Occupational Stress and Self-Efficacy as Predictors, Journal of Educational and Social Research, 4(3), 487-498.
Emotion regulation ability, burnout, and job satisfaction among British secondary-school teachers.
The relationship of emotional intelligence to burnout and job satisfaction among nurses in early nursing practice, Doctor of Philosophy Dissertation.
The role of emotional intelligence in predicting burnout and job satisfaction of Greek lawyers.
Trait emotional intelligence of Greek special education teachers in relation to burnout and job satisfaction.