Abstract:
در سال های اخیر عمومی سازی علم یا ترویج علم در کشور ایران اهمیت زیادی یافته است. علاوه بر دانشگاه ها و مراکز علمی، بسیاری دیگر از نهادهای دولتی و غیردولتی هم به موضوع ترویج علم پرداخته اند. با وجود این، هنوز تعریفی مشخص و مورد تأیید همگان در خصوص ترویج علم وجود ندارد. هدف این مطالعه طراحی الگوی ترویج علم در ایران بود. در این پژوهش از روش کیفی با رویکرد داده بنیاد استفاده شد. شرکتکنندگان در پژوهش با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند که افراد متخصص (اعضای هیئت علمی، استادان، نمایندگان وزارتخانهها، رؤسا و مدیران مؤسسه های علمی/ پژوهشی و ...) بودند و در پنج گروه کانونی متشکل از ده نفر شرکت کردند. سؤال های مصاحبه بر مبنای عوامل متعددی که منتج به طراحی الگو شود، تدوین شد. با توجه به روش اتخاذ شده و اطلاعات استخراج شده، درمجموع، 129 کد مفهومی اولیه از تحلیل متنی مصاحبهها استخراج شد. کدهای خام استخراجی به دلیل فراوانی و تعداد زیاد به 61 کد ثانویه و در ادامه کدهای ثانویه به 12 کد مفهومی تبدیل شدند. با توجه به کدهای مفهومی، مقولات (6 طبقه فرعی) و 6 طبقه اصلی استخراج شد. بر اساس الگوی تدوین شده، تعریف مشترک از ترویج علم، عوامل مؤثر بر ترویج علم و همچنین اثرهای ترویج علم در جامعه مشخص شد. علاوه بر آن، نقش راهبردهای ترویج علم در ایجاد پیامدهای مثبت ناشی از ترویج علم تبیین شد.
In recent years, generalization or the popularization of science has become very important in Iran. In addition to universities and academic centers, many other governmental and non-governmental institutions have also addressed the issue of science popularization. However, there is still no clear and universally accepted definition of the popularization of science. The purpose of this study was to develop a model for the popularization of science in Iran. In this study, a qualitative method with a Grounded Theory approach was used. Participants in the study were selected by purposive sampling method, which includes experts (including faculty members, professors, state representatives, heads of scientific, research institutes, and etc.). They participated in five focus groups consisting of ten people. The interview questions were designed based on several factors that led to develop the final model. According to this method and information gathered, a total of 129 initial concept-codes have were extracted from the textual analysis of the interviews. Extracted raw codes have become 61 secondary codes due to their frequencies, and then secondary codes have reduced to 12 concept-codes. According to these concept-codes, 6 sub-categories and 6 main categories were extracted. Based on the developed model, a common definition of science popularization, factors affecting of science popularization and also the effects of science popularization in society were identified. In addition, the role of science popularization strategies in creating positive outcomes of science popularization was explained.
Machine summary:
جدول ٣- کدگذاري ثانويه و تشکيل مقوله ها {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} فصلنامه پژوهش و برنامه ريزي در آموزش عالي، دوره ٢٧، شماره ١، ١٤٠٠ 173 {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} 174 الگوي ترويج علم در ايران: يک مطالعه دادهبنياد {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} با توجه به جدول ٣، شـش مقوله ، ١٢ کد مفهومي ، ٦١ کد ثانويه و فراوانيهاي مرتبط اسـتخراج شـده است .
Communicating and Popularizing Science, 1999 178 الگوي ترويج علم در ايران: يک مطالعه دادهبنياد بسـتر حاکم يا وضعيت موجود ترويج علم شامل متغيرهاي زمينه اي است که با توجه به تحليل دادههاي اسـتخراج شـده به عنوان اصـلاحات سـاختاري در نظر گرفته شـدهاند.
Tehran: National Research Institute for Science Policy Publications [in Persian].