Abstract:
هدف: سازمانهای مردم نهاد(سمنها) جایگزین مناسبی برای ارائهی خدمات دولتی هستند. هدف از پژوهش حاظر بررسی نقش آنها در حوزهی کاهش و پیشگیری از آسیبهای اجتماعی شهر تهران است. روش: جهت دستیابی به دادههای مورد نیاز، مصاحبه عمیق با سمنهای فعال در این حوزه صورت گرفت که برای تعیین حجم جامعه و انتخاب مصاحبه شوندگان، از روش گلوله برفی (شیوه نمونه گیری) استفاده شد. یافته ها: یافتههای تحقیق نشان داد: اکثر سمنها درحوزهی آسیبهای رفاهی، یا به صورت ترکیبی در زمینهی آسیبهای جرم زا و ساختاری فعالند. تعریف آنها از مفهوم آسیب اجتماعی بیشتر معطوف به مسئله اجتماعی بوده و سمنهای فعال شهر تهران را در این حوزه ناکافی دانستهاند. اقداماتشان عمدتا به صورت آموزش، مددکاری، توانمند سازی و فرهنگی بوده که در این راستا از حمایتهای دولت وقوانین مربوطه رضایت خاطر ندارند. علت آسیبها را به ترتیب اولویت: فقر مادی، فقر فرهنگی، محیط شهر و مشکلات آن، سیاستها و قوانین نامناسب بیان، ورشد فعالیت سمنها و میزان همکاری مردم را مثبت ارزیابی کرده اند. مصاحبه شوندهگان به ترتیب: الگوی پیشگیری اجتماعی رشدمدار، الگویکنترل وپیشگیری جامعهمدار، الگوی کنترل وپیشگیری توانمندسازی، الگویکنترل وپیشگیری مددکاری اجتماعی، الگوی کنترل وپیشگیری طراحی محیطی و الگوی کنترل وپیشگیری انتظامی را پیشنهاد کردهاند. نتیجه گیری: پیشگیری از آسیب-های اجتماعی در راستای تامین امنیت، نیازهای انسانی و توسعهی اجتماعی در جوامع مختلف است. گستردگی اقدامات و نظرات گوناگون در رفع آسیبهای اجتماعی باعث شده تا دولتها به تنهایی قادر به برآورد آن نباشند، از اینرو لازم است همکاریهای چند جانبه با حاکمیت- مردم و جامعه صورت پذیرد تا نتایج بدست آمده کیفیتر و سریعتر رخ دهد.
Purpose: People's organizations (SEMs) are a good alternative to providing public services. The purpose of this study is to investigate their role in reducing and preventing social injuries in Tehran. Method: In order to achieve the required data, a deep interview with active volunteers was conducted in this field. The snowball method (sampling method) was used to determine the size of the community and the selection of interviewees. Findings: The findings of the research showed that most of the saunas are active in the field of welfare damage, or in combination, in the context of massive and structural damage. Their definition of the concept of social harm is more focused on the social issue, and the active activities of the city of Tehran in this area are inadequate.Their actions are largely educational, training, empowerment and cultural, and in this regard, they are not satisfied with the support of the government and the authorities. The causes of the damage are ranked in the order of priority: material poverty, cultural poverty, the city environment and its problems, inappropriate expressions of policies and laws, and the activities of the communities and the level of cooperation of the people have been positively evaluated. The interviewees proposed: Social-Growth Prevention Model, Community-Based Controlling and Empirical Model, empowerment control and empowerment model, community-based social control model, environmental management model and control model, and regulatory modeling. . Conclusion: Prevention of social damages in order to provide security, human needs and social development in different societies.The wide range of actions and opinions in eliminating social damage has led governments to not be able to estimate it alone, therefore, multilateral cooperation with the sovereignty-people and society needs to be carried out in order to achieve the more qualitative and Faster to happen
Machine summary:
فرم مصاحبه از ٢٣ پرسش تشکيل شده است که در تحليل دادههاي به دست آمده به ١٠ بخش اصلي زيرتبديل شده اند: ١: مشخصات عمومي ، ٢: تعريف و مصداق هاي آسيب هاي اجتماعي ، ٣ : نقش سازمانهاي غير دولتي در کاهش آسيب هاي اجتماعي ، ٤: اقدامات و فعاليتها و اولويت ها براي کاهش آسيب هاي اجتماعي ، ٥: حمايت دولت و نهادهاي عمومي از سمن ها، ٦ : سبب ها و علل آسيب هاي اجتماعي ، ٧: محدوديت هاي قانوني سمن ها، ٨: پيشنهادات براي بهتر شدن فعاليت هاي سمن ها، ٩: همکاري مردم با سمن ها ،١٠:الگوهاي پيشگيري و راهبردها و راهکارها.
مهمترين دلايلي که براي اين امرذکر کرده اند عبارتند از: - تاثير سمن ها بيشتر ازسازمانهاي دولتي است چون نيروهاي دلسوز بيشتري در اين زمينه نسبت به آنها دارند، - سمن ها توسط خود مردم ادراه مي شوند، - مردم داوطلبانه سرمايه گذاري خوب و حضور خوبي دارند، - نسبت به بخش هاي دولتي فعاليت بيشتري دارند، - سمن ها مورد اعتماد مردم هستند، - اطلاعات آنها به روز است ، و نيروهاي آنها گسترده هستند، - مشاوره هايي که مي دهند بسيار موثر بوده است ، - ورودشان به حوزه آسيب ها دستوري نبوده است ، - مردم سمن ها را غريبه نمي دانند و بدون ترس و نگراني مسائلشان را با آنها در ميان مي گذارند، - سمن ها کارشان با انگيزه و دلي است و در حل آسيب ها و مسائل اجتماعي دغدغه دارند، - جهت گيري سياسي ندارند و اسير حاشيه نيستند، - مانند نهادهاي دولتي صرفا براي رفع تکليف کار نمي کنند و کارشان با انگيزه انجام مي گيرد.
Retrieved 27 March 2008 from: • NGO Committee for Social Develo ment to the United Nations De artment of Economic and Social Affairs.