Abstract:
زمینه و هدف: عملکرد تحصیلی یکی از مولفه های مهم در آموزش و پرورش است که همواره مورد توجه برنامه ریزان، مدیران، معلمان، و والدین دانش آموزان بوده است و این افراد همواره در تلاش هستند تا شرایطی را فراهم کنند که کارآیی تحصیلی دانش آموزان بالا برود. مقاله حاضر با هدف بررسی نقش میانجی معنای تحصیلی در رابطه بین خوش بینی تحصیلی با عملکرد تحصیلی دانش آموزان انجام شد. روش: روش پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش گردآوری داده ها توصیفی از نوع همبستگی بود. داده های مورد نیاز از بین نمونه ای از دانش آموزان دختر متوسطه شهر خرمدره به تعداد 250 نفر به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای گردآوری شد. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه های معنا تحصیلی هندرسون-کینگ و اسمیت ( 2006 ) و خوشبینی تحصیلی اسچنن موران و همکاران ( 2013 ) استفاده شده است. همچنین برای سنجش موفقیت تحصیلی از معدل کسب شده توسط دانش آموزان در دو نیمسال اول و دوم استفاده شد.
پس از جمع آوری پرسشنامه ها، داده های استخراجشده توسط نرم افزارهای spss22و MPLUS 7.4با استفاده از روش معادلات ساختاری بررسی و تحلیل شد.
یافته ها: یافته ها نشان داد که بین متغیرهای خوشبینی تحصیلی با عملکرد تحصیلی رابطه مثبت معنادا(p<0/01)است و معنای تحصیلی بین دو متغیر خوشبینی تحصیلی و عملکرد تحصیلی نقش میانجی بازی میکند.
نتیجه گیری: نتایج نشان می دهد که خوشبینی تحصیلی به صورت مستقیم موجب بهبود عملکرد تحصیلی دانش آموزان می شود، اما به صورت غیرمستقیم از طریق معنای تحصیلی بر بهبود عملکرد دانش آموزان تاثیر دارد
Background and Purpose: Academic performance is one of the important components in education that has always been addressed by programmers, school principals, teachers, and parents, who have always tried to provide appropriate conditions for enhancing the academic efficiency of students. This study was conducted to investigate the mediating role of meaning of education in the relationship between academic optimism and academic performance. Method: This study was an applied research in terms of research objective and a descriptive-correlational study in terms of gathering the data. Data were collected from a sample of 250 secondary school girls in Khorramdareh by random cluster sampling. Meaning of education Questionnaire (Henderson-King& Smith, 2006) and Academic Optimism Scale (Tschanen-Moran et al., 2013) were used to collect the data. Also to evaluate the academic achievement, the average score of students in the first and second semesters were used. Data were analyzed by structural equations in SPSS22 and MPLUS 7.4.
Results: Findings showed that there was a significant positive relationship between academic optimism and academic performance (P<0.01) and that meaning of education plays a mediating role in this relationship. Conclusion: The results show that academic optimism directly improves students 'academic performance, but it affects indirectly the academic performance through the mediating role of meaning of education