Abstract:
هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر برنامه درسی پنهان بر اشتیاق تحصیلی و احساس تعلق به مدرسه در دانش آموزان پایه چهارم تا ششم ابتدایی بوشهر بود. روش انجام پژوهش، از نوع توصیفی –پیمایشی و جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان پایه چهارم تا ششم ابتدایی شهرستان بوشهر در سال تحصیلی1399-1398 بود که با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی تعداد 375 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات، 3 پرسشنامه برنامه درسی پنهان با 30گویه، پرسشنامه اشتیاق تحصیلی با 17 گویه و پرسشنامه احساس تعلق به مدرسه با 27 گویه، که پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ، 807/ برای پرسشنامه برنامه درسی پنهان،750/ برای پرسشنامه اشتیاق تحصیلی و 898/ برای پرسشنامه احساس تعلق به مدرسه بدست آمد. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آزمون t تک نمونه ای و ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. یافته ها نشان داد که تاثیر برنامه درسی پنهان و مولفه های ساختار فیزیکی مدرسه، جو اجتماعی، روابط موجود در مدرسه، فناوری اطلاعات و ارتباطات و مکانیسم تشویق و تنبیه بر روی اشتیاق تحصیلی و احساس تعلق به مدرسه مثبت و معنادار بود. همچنین وضعیت برنامه درسی پنهان در حد نسبتا مطلوب و میانگین اشتیاق تحصیلی و احساس تعلق به مدرسه بالاتر از حد متوسط بود.
The aim of this study was to investigate the effect of hidden curriculum on academic motivation and sense of school belonging in fourth to sixth grade elementary school students in Bushehr. The research method was descriptive-survey and the statistical population included all fourth to sixth grade elementary school students in Bushehr in the academic year 2010-2011. Using random cluster sampling method, 375 people were selected as the sample. . Data collection tools: 3 hidden curriculum questionnaires with 30 items, academic motivation questionnaire with 17 items and school belonging feeling questionnaire with 27 items, whose reliability using Cronbachchr('39')s alpha coefficient was 807 / for hidden curriculum questionnaire, 750 / For the academic motivation questionnaire and / 898 for the school affiliation questionnaire were obtained. In order to analyze the data, one-sample t-test and Pearson correlation coefficient were used. The results showed that the effect of hidden curriculum and components of school physical structure, social atmosphere, school relationships, information and communication technology and encouragement and punishment mechanism on academic motivation and sense of belonging to school was positive and significant. Also, the status of the hidden curriculum was relatively favorable and the average academic motivation and sense of belonging to the school was above average.
Machine summary:
پس از انجام اين پژوهش انتظار ميرود به نتايجي در خصوص عوامل پيش بيني کننده ، ميزان تاثير و رتبه بندي هر يک از مولفه هاي برنامه درسي پنهان بر اشتياق تحصيلي و احساس تعلق به مدرسه در دانش آموزان ابتدايي شهر بوشهر برسيم .
فرضيه هاي فرعي ١- تاثير مولفه هاي برنامه درسي پنهان (ساختار فيزيکي، جو اجتماعي و روابط موجود در مدرسه ، فناوريها و مکانيسم تشويق و تنبيه ) بر اشتياق تحصيلي دانش آموزان ابتدايي شهر بوشهر بالاتر از سطح ميانگين است .
٢- تاثير مولفه هاي برنامه درسي پنهان (ساختار فيزيکي، جو اجتماعي و روابط موجود در مدرسه ، فناوريها و مکانيسم تشويق و تنبيه ) بر احساس تعلق به مدرسه دانش آموزان ابتدايي شهر بوشهر بالاتر از سطح ميانگين است .
فرضيه ١: تاثير مولفه هاي برنامه درسي پنهان (ساختار فيزيکي، جو اجتماعي و روابط موجود در مدرسه ، فناوريها و مکانيسم تشويق و تنبيه ) بر اشتياق تحصيلي دانش آموزان ابتدايي شهر بوشهر بالاتر از سطح ميانگين است .
در خصوص همبستگي بين مولفه هاي برنامه درسي پنهان و اشتياق تحصيلي نتايج بصورت زير ميباشد: ١- بين نمره کل مولفه ساختار فيزيکي مدرسه و اشتياق تحصيلي در دانش آموزان پايه چهارم تا ششم ابتدايي بوشهر همبستگي بالا و مستقيمي (٠/٢٨٧) مشاهده شده است که در سطح ٩٥ درصد معنادار بوده است و قابليت تعميم به جامعه آماري مورد تحقيق را دارا ميباشد.
220 فرضيه ٢: تاثير مولفه هاي برنامه درسي پنهان (ساختار فيزيکي، جو اجتماعي و روابط موجود در مدرسه ، فناوريها و مکانيسم تشويق و تنبيه ) بر احساس تعلق به مدرسه دانش آموزان ابتدايي شهر بوشهر بالاتر از سطح ميانگين است .