Abstract:
شناخت مشکلات یکی از اولین فعالیت هایی است که در تحول سازمانی انجام می گیرد.
در واقع آسیب شناسی به شیوه ای قانونمند بخشی جداناپذیر از روش شناسی به تحول
سازمانی اعتبار می بخشد. قوانین کیفری نیروهای مسلح، در میان اهداف کیفرها، بیش از همه
به بازدارندگی توجه نموده اند. در اجرای ماده 44 آیین دادرسی کیفری مصوب 1392 با
آخرین اصلاحات و الحاقات و ذیل ماده 46 از قانون مذکور، ضابطین دادگستری فقط در
صورتی متهم را می توانند بازداشت نمایند که قراین و امارات قوی بر ارتکاب جرم مشهود
توسط وی وجود داشته باشد.که در هرحال ضابطان نمی توانند بیش از 24 ساعت متهم را
تحت نظر قرار دهند که این قانون قابل تسری بر تکالیف ضابطین نظامی در نیروهای مسلح
در خصوص متهمان نظامی )اعم از کارکنان وظیفه و پایور( نیز می باشد. در این پژوهش به
روش توصیفی- تحلیلی سعی در بررسی آثار تحت نظر بودن متهمان نظامی بیش از 24
ساعت توسط ضابطین نظامی در جرایم مشهود با رویکرد بر یگانهای نظامی خواهیم داشت.
Machine summary:
چنانچه ضابطین نظامی در نیروهای مسلح و یگانهای نظامی در خصوص بازداشت متهم بیش از 24 ساعت اقدام نموده و پس از کشف جرایم مشهود و قبل ارسال پرونده متهم به مرجع محترم قضایی تخطی نموده و تحت عناوین مندرج درآیین نامه انضباطی همچون عدم رعایت قوانین و مقررات یا ارتکاب اعمال خلاف شئونات نظامی و غیره که جملگی آنها تخلف بوده نه جرم، و متعاقباً حق و حقوق متهمان نظامی در این موارد تضییع گردد، آنگاه متهمان نظامی پس از مراجعه به مرجع محترم قضایی می توانند از ضابطان و مسئولان یگان خود و افرادی که اوراق بازداشت غیر قانونی آنها را امضاء نموده اند، بالاخص ارشد ترین نفر دستور دهنده بازداشت خود به اتهام اعمال تنبیهات خارج از محدوده اختیارات فرماندهی و آیین نامه انضباطی، مستفاد از ماده 49 قانون مجازات جرایم نیروهای مسلح در خصوص تنبیهات غیر قانونی مافوق بر علیه مادون اقدام نموده که صدور حکم مقتضی در راستای ثبوت جرم مربوطه از دو ماه تا یکسال حبس و هرگاه موجب قوانین جزایی دیگر مستلزم حد یا قصاص یا دیه باشد به آن مجازات نیز فرماندهان و مسئولین مربوطه محکوم خواهند گردید.