Abstract:
هدف : هدف تحقیق حاضر شناسایی نحوه پاسخگویی والدین به سوالات دینی کودکان است.
روش : برای رسیدن به این هدف از روش پدیدارشناسی استفاده شد. جامعه آماری شامل کلیه والدین دارای فرزند مقطع ابتدایی شهر بندرلنگه بود. تعداد نمونه 35 نفر از این جامعه بود که با روش هدفمند با توجه به حد اشباع نظری انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها نیز مصاحبههای نیمه سازمانیافته و عمیق بود. مصاحبهها ثبت شده، سپس به صورت کتبی پیاده گشته و به روش هفت مرحلهای کلایزی مورد تجزیه و تحیل قرار گرفت.
یافته ها : نتایج گویای آن است که 3 مضمون اصلی همراه با مضامین فرعی وجود دارد. سؤالات کودکان حول مسائلی چون سؤال در مورد خداوند، مرگ، جهان آخرت، پیامبر، دین اسلام، خلقت جهان، اعمال عبادی و بلایای طبیعی است. بسیاری از والدین روشهای نادرستی چون پاسخهای نامناسب با رشد شناختی، رشد زبان و درک مفاهیم به کارمیبرند. علاوه بر سطح نامناسب رشد شناختی، سرکوب سؤالات، پاسخهای کلیشهای، پاسخ ندادن، موکول کردن پاسخها به بعد نیز مورد استفاده والدین قرار میگیرد. تعدادی نیز روشهای صحیح پاسخگویی به سؤالات دینی از قبیل استفاده از تمثیل، پاسخ دادن، استفاده از دانش ملموس کودک برای پاسخدهی، استفاده از بازی، ارائه پاسخهای صحیح منطبق با متون دینی، دنبال کردن پاسخهای بهتر به کار میبرند.
نتیجهگیری: با توجه به یافتههای پژوهش مبنی بر فقدان آگاهی لازم در خصوص رشد شناختی و روشهای آموزشی، در خصوص آگاهی بخشی به والدین در مورد چگونگی پاسخ به سؤالات کودکان متناسب با اصولی چون داریستسازی شناختی باید توسط نهادهای ذیربط برنامهریزی صورت گیرد.
Objective: This study aimed to identify how parents can answer to their children’s religious questions.
Method: To achieve this objective, the phenomenological method was used. The statistical population included all parents with primary school children in Bandar Lengeh. The sample size was 35 people, and they were selected by purposive method according to the theoretical saturation limit. Data collection tools were also semi-organized and in-depth interviews. The interviews were recorded, transcribed, and analyzed through the seven-step Colaizzi method.
Findings: The findings showed that there were 3 main themes along with some sub-themes. Children’s questions revolved around the questions about Allah, death, the Hereafter, the Prophet, Islam, the creation of the world, acts of worship, and natural disasters. Many parents used some incorrect methods such as inappropriate responses to cognitive development, language development, and comprehension. Furthermore, suppressing of children’s questions, presenting stereotyped answers, not answering their questions, postponing answers were used by parents, but some parents used the correct methods for answering religious questions, such as using allegory, answering, using the child’s tangible knowledge to answer, using games, providing correct answers in accordance with religious sources, and searching for better answers.
Conclusion: According to these findings that parents lack the necessary knowledge about cognitive development and educational methods, the institutions involved in education need to plan to teach the parents about answering children’s questions in accordance with principles such as cognitive scaffolding.