Abstract:
هدف: هدف پژوهش حاضر اعتباریابی مدل مدیریت استعداد معلمان ابتدایی ایران و تعیین برازش آن بود .
روش : روش این پژوهش ترکیبی ار نوع اکتشافی است که درسال تحصیلی 99-1398 انجام شده است. در بخش کیفی روش پژوهش تحلیل مضمون قیاسی بود، 5 مضمون فراگیر جذب و شناسایی، انتخاب، بکارگیری، توسعه و نگهداشت استخراج، سپس با توجه به مضامین فراگیر، 10 مضمون سازمان دهنده شناسایی افراد نخبه، ایجاد انگیزه جهت جذب نخبگان، تناسب فرد با شغل، شایسته گزینی، بهرهگیری همه جانبه از قابلیتهای افراد، فراهمسازی شرایط اجرا، دانش افزایی فردی، ارتقای مهارتهای شغلی و حرفهای، تعالی و رفاه معلمان، و عجینسازی افراد با شغل معلمی و 40 مضمون پایه استخراج شدند. پس از تایید روایی و پایایی مضامین با استفاده از نظرات صاحبنظران و متخصصان علوم تربیتی، در بخش کمی پژوهش از روش توصیفی ـ پیمایشی جهت تدوین پرسشنامه استفاده شد. جامعه پژوهش در بخش کمی مدیران و معاونان مدارس ابتدایی و کارشناسان ادارات آموزش و پرورش (کارشناس آموزش ابتدایی، ارتقاء منابع انسانی، امور اداری، و کارشناس پردیسهای فرهنگیان، در ادارات آموزش و پرورش) بودند و نمونه براساس جدول کوهن و همکاران به تعداد 377 نفر با روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای انتخاب شدند. پس از تایید روایی پرسشنامه و پایایی بدست آمده 0/74 با استفاده از آلفای کرونباخ، جهت اعتباریابی مدل پژوهش از روش مدلسازی معادلات ساختاری کوواریانس محور استفاده گردید.
یافته ها : همه مضامین با بار عاملی بالا مورد تایید قرار گرفتند که نشاندهنده روایی و اعتبار بالای مدل بود .
نتیجه گیری: اجرای این مدل می تواند تحقق اهداف آموزش و پرورش را در یافتن، جذب و نگهداشت افراد نخبه و تاثیرگذار، تسهیل نماید.
Objective: The present study aimed to validate the talent management model of elementary school teachers in Iran, and determine its fitness. Method: The study was done by a combined exploratory method in the academic year 2019-2020. In the qualitative phase of the study, the research method was deductive content analysis, in which 5 comprehensive themes of identification, recruitment, selection, employment, development and maintenance were extracted, and then according to the comprehensive themes, 10 organizing themes: identifying elite people, motivating to recruit elites, fitting a person to a job, electing qualified people, fully utilizing the capabilities of people, providing performance conditions, increasing individual knowledge, improving job and professional skills, teachers’ excellence and well-being, and integrating people with the job of a teacher, and 40 basic themes were extracted. After confirmation of the validity and reliability, through the opinions of experts and specialists in educational sciences, in the quantitative part of the study, a descriptive-survey method was used to developing a questionnaire. The statistical population consisted of a small number of elementary school principals, deputies, and experts from education departments: experts of the elementary education, human resource promotion, administrative affairs, in education departments and the experts at the Farhangian universities. The sample size was 377 people who were selected based on the table of Cohen et al. by multi-stage random sampling method. After confirmation of the validity of the questionnaire and the obtained reliability (0.74), through Cronbach’s alpha, the modeling method of covariance-based structural equations was used to validate the research model. Findings: All themes with high factor loading were confirmed, which indicated that the validity and reliability of the model was high. Conclusion: The implementation of this model can facilitate the realization of the goals of education in finding, recruiting and maintaining elite and effective people.