Abstract:
پذیرش و به کارگیری فناوریهای اطلاعاتی نوین توسط افراد یک جامعه، در موفقیت فناوری و توجیه سرمایهگذاریها، نقش مهمی ایفا میکند. با درک ساز و کار پذیرش یک فناوری نزد افراد، میتوان خلق محصولات فناورانه و ارائه آنها به جامعه را به گونهای انجام داد که متقاضیان بیشتری داشته باشند. در حوزه فناوری اطلاعات، یکی از سامانههای فراگیر که به تازگی در کشور ما نیز توسعه یافته و در انتظار معرفی به بازار است، سیستم ارتباطات خودرویی(CVT) است. پذیرش این فناوری توسط رانندگان دارای اهمیت زیادی است. هدف این مقاله بررسی پذیرش سامانه ارتباطات هوشمند خودرویی با استفاده از مدل مفهومی UTAUT صورت گرفته است. در این تحقیق که با استفاده از نظرات 60 نفر از رانندگان تاکسی بین شهری استان سمنان انجام شده است، ابعاد مدل UTAUT یعنی پیشبینی عملکرد، تلاش مورد انتظار، نفوذ اجتماعی و شرایط تسهیلگر مورد سنجش قرار گرفته است. دادههای گردآوری شده با استفاده از آزمونهای آماری تی تک نمونهای و تحلیل واریانس تجزیه و تحلیل شده است. نتایج تحقیق بیانگر آن است که از طرف رانندگان تاکسی برون شهری، عملکرد مناسبی برای این سامانه پیشبینی میشود و به لحاظ اجتماعی نیز این سامانه مورد حمایت نسبی قرار خواهد گرفت اما این رانندگان تلاش بیش از حدی را برای استفاده از این سامانه انتظار دارند و معتقدند سایر شرایط تسهیلگر برای استفاده از سامانه مثل منابع، دانش و سازگاری با سایر سامانههای مورد استفاده راننده، در حد کافی وجود ندارند. این نتایج در میان گروههای سنی مختلف، تفاوت معناداری ندارد.
Acceptance of information technology is very important for technology success in a community. Connected Vehicle Technology (CVT) is one of the new information technologies in Iran. forecasting the acceptance of this technology is very important for policy makers and investors. Thus, this paper based on UTAUT model of acceptance and a survey about taxi drivers tries to evaluate acceptance of Connected Vehicle Technology (CVT). for data analysing, using SPSS software, "t" test and ANOVA were used. briefly Results show that ragarding UTAUT model, performance expectancy and social influence are good but effect expectancy and facilitating conditions are not very good.
Machine summary:
نتايج تحقيق بيانگر آن است که از طرف رانندگان تاکسي برون شهري ، عملکرد مناسبي براي اين سامانه پيش بيني مي شود و به لحاظ اجتماعي نيز مورد حمايت نسبي قرار خواهد گرفت اما اين رانندگان تل ش بيش از حدي را براي استفاده از اين سامانه انتظار دارند و معتقدند ساير شرايط تسهيل گر براي استفاده از سامانه مثل منابع ، دانش و سازگاري با ساير سامانه هاي مورداستفاده راننده ، در حد کافي وجود ندارند.
UTAUT: Unifed Theory of Acceptance and Use of Technology مقدمه يکي از مهم ترين پديده هاي هزاره سوم ، رشد چشم گير و روزافزون فناوري اطل عات ١ و تأثير آن بر تمامي جوانب زندگي بشر است .
UTAUT: Unifed Theory of Acceptance and Use of Technology مباني نظري پژوهش پذيرش فناوري طي دو دهه اخير بخش چشمگيري از مطالعات سيستم هاي اطلعات مديريت ، به شناسايي عوامل مختلفي که بر رفتار پذيرش و کاربرد يک فناوري اثر مي گذارند، متمرکز شده است .
چارچوب نظري پژوهش در اين تحقيق براي سنجش پذيرش فناوري سامانه ارتباطات هوشمند خودرويي از مدل يکپارچه پذيرش و استفاده از فناوري استفاده شده است .
/ شکل ١: مدل مفهومي نظريه يکپارچه پذيرش و استفاده از فناوري (ونکاتش و همکاران ، ٢٠١٢) فرضيه فرعي ٣: به لحاظ اجتماعي سامانه هوشمند ارتباطات خودرويي در ميان رانندگان تاکسي برون شهري موردحمايت قرار مي گيرد.
نتيجهگيري اين تحقيق با تکيه بر مدل يکپارچه پذيرش و استفاده از فناوري به ارزيابي پذيرش سامانه ارتباطات هوشمند خودرويي پرداخته است .