Abstract:
پژوهش پیشرو حول مساله انحطاط و پاسخهای آن در مصر معاصر شکل گرفته است. این پرسش که پس از سقوط قاهره به دست ناپلئون در میان نخبگان مصری رواج یافت؛ پاسخهایی چون غربگرایی، ناسیونالیسم و بنیادگرایی دینی را در پی داشت. فرضیه پژوهش آن است که به دلیل ناتوانی این سه جریان در حل همزمان بحرانهایی چون ناکارآمدی و مسخ هویت، پاسخ چهارم در قالب اسلام سیاسی سر برآورد که در صدد بود مشکلات فوق را با ارائه الگویی نو حل نماید؛ الگویی که از یک سو به ارزشهای اسلامی توجه داشت و از سوی دیگر به امکان همسویی عقلانیت اسلامی و عقلانیت مدرن میاندیشید. بنابراین اسلام سیاسی در مصر همواره درگیر دو روند احیای هویت اسلامی و انطباق با ارزشهای جهانی بوده است؛ هر چند که متاثر از واقعیتهای بیرونی، همواره یکی بر دیگری اولویت مییافت؛ فرایندی که برخی بر آن نام دگردیسی جنبش اسلامی نهادهاند. پژوهش پیشرو به روند دگردیسی این جنبش در قالب دو مفهوم «هویتیابی» و «منطبقسازی» میپردازد.
This paper is shaped based on the question about the fall of Egypt and probable answers in the contemporary Egypt. (Question) With the fall of Cairo by Napoleon, this very question was raised amongst the Egyptian elites and three answers as westernism, nationalism, Islamic fundamentalism were mentioned. this research propose is that due to the incapability of these three ways to solve the issues like incompetency and lack of identity, the fourth answer as political Islam flourished which sought to eradicate above-written problems by presenting a new model. (Proposal) this model not only paid attention to the Islamic values, but also tried to put Islamic rationalism and modern rationalism into same direction. Therefore, Political Islam has been always involved with reviving Islamic identity as well as conforming it to global values. It should be noticed that one at times has been prioritized over the other, a process which is called transforming Islamic movement. This paper is to focus on the transformation of this movement under the two topics of “finding identity” and “adaptation” (Achievements).