Abstract:
پژوهش حاضر با هدف بررسی مقایسه ای بین وسواس فکری عملی و کمال گرایی در دانش آموزان مضطرب و دانش آموزان غیر مضطرب پایه ششم شهرستان قرچک انجام شد. روش پژوهش حاضر علی- مقایسهای است. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان پایه ششم شهرستان قرچک که شامل ۱۰۰ دانشآموز (۵۰ دانشآموز مضطرب و ۵۰ دانشآموز غیر مضطرب). دانش آموزان مضطرب به شیوه ی در دسترس و دانش آموزان غیر مضطرب بهصورت تصادفی ساده انتخاب شدند. پرسشنامه هایی که جهت جمع آوری اطلاعات در نظر گرفته شد شامل: پرسشنامه وسواس فکری عملی مادزلی و پرسشنامه کمالگرایی اهواز و پرسشنامه اضطراب کودکان است (فرم والد) و برای تجزیهوتحلیل داده ها از تحلیل واریانس چند متغیره و آزمون t مستقل و به کمک نرمافزار SPSS استفاده شد. با توجه به مقدار F=۱۹/۶۴, P ۰/۰۰۱نتایج آزمون تحلیل واریانس و آزمون ا مستقل نشان داد که بین نمرات وسواس فکری عملی در گروه مضطرب و غیر مضطرب تفاوت وجود دارد و همچنین با توجه به مقدار F=۹/۹۶, P ۰/۰۰۲نتایج آزمون تحلیل واریانس و آزمون t مستقل نشان داد که بین نمره کمالگرایی در گروه دانش آموزان مضطرب و دانش آموزان غیر مضطرب تفاوت وجود دارد.
Machine summary:
همانطور که در جدول 1 مشاهده میشود با توجه به نتایج لامبدای ویلکز (مقدار= 811/0، درجه آزادی= 2، میزان F= 28/11 و سطح معنی داری= 001/0) نشان میدهد که در دو گروه دانش آموزان مضطرب و غیر مضطرب حداقل در یکی از متغیرهای وسواس فکری عملی و کمالگرایی تفاوت وجود دارد.
جدول 2: نتایج تحلیل واریانس برای متغیر وسواس فکری و عملی {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} همانطور که در جدول 2 مشاهده میشود با توجه به مقدار (64/19= F و سطح معنیداری 001/0 P) نتایج آزمون تحلیل واریانسی نشان داد که بین نمرات وسواس فکری عملی در گروه افراد مضطرب و غیر مضطرب تفاوت مشاهده شده است.
بحث و نتیجه گیری در تبیین فرضیهی اول (بين وسواس فکری عملی در دانش آموزان مضطرب و دانش آموزان غیر مضطرب تفاوت وجود دارد)، میتوان گفت از سویی، یک توصیف کلی مفید از اختلال وسواس در ICD2 آمده است که در آن این اختلال حالت تعریف شده است که از علامت بارز آن عبارت است از احساس اجبار ذهنی که باید در مقابل آن مقاومت شود برای انجام یک عمل فرو نشاندن یک فکر فراخوانی یک تجربه، با تكرار ذهنی یک موضوع انتزاعی، افکار مزاحم و ناخواسته مصرانه بودن افکار و عقاید تکرار ذهنی سلسله افکار، همگی برای خود بیمار نامناسب بیمعنی است.
هدف از مطالعه ی قوامی و عیسی مراد (1395) بررسی رابطه بین افکار اضطرابی و وسواس فکری عملی با کمالگرایی دانش آموزان نمونه بود، نتایج این تحقیق نشان داد که اختلال افکار اضطرابی پیشگوی مناسبی برای اختلالات OCD دانش آموزان می باشد.