Abstract:
مدیران موفق به یک باره به موفقیت نرسیده اند.آنها هم به مانند دیگر مدیران معمولی از ترفندها و نکات مدیران موفق استفاده کرده اند. تلاش برای بزرگ بودن به عنوان یک مدیر، باید در صدر لیست آرزوهای هر مدیری باشد. مدیران موفق و اصول و راز و رمز موفقیتشان همیشه الگوی دیگران بوده است.امروزه دانش علمی در قلمرو روان شناسی، روان شناسی اجتماعی و مردم شناسی و تجربه و کارورزی در شرایط گروهی و اجتماعی، به طور غیرمستقیم زمینه دستیابی به مهارت های ادراکی را فراهم می سازد. کنش و واکنش متقابل با مردم و حساسیت نسبت به انگیزه ها، انتظارات و رفتارهای آنان کمک می کنند تا شخص بتوانند علل و عوامل شکل دهنده ادراک انسان را بفهمند و کار کردن با مردم و اثرگذاری بر رفتار آنان را بیاموزند. مهارتهای مورد نیاز مدیران را میتوان به صورت فنی، انسانی و ادراکی طبقهبندی کرد. مهارت به تواناییهای قابل پرورش شخص که در عملکرد و بقای وظایف منعکس میشود بنابراین منظور از مهارت توانایی به کار بردن موثر دانش و تجربه شخصی است. ضابطه اصلی مهارت داشتن، اقدام و عمل موثر در شرایط متغیر است.
Machine summary:
در اين پژوهش براي رفع بسياري از كاستي ها و دستيابي به نتايج منطقه اي، اقدام به بررسي متغير مهارت هاي انساني مديران و بهره وري آنان در مدارس مقطع متوسطه منطقه صوفيان كه از اصلي ترين منابع پرورش نيروي انساني در توسعه كشور محسوب مي شوند، صورت گرفته است.
بخش چهارم: نگاهی به مهارت های لازم برای مدیران مدارس عملکرد آموزش و پرورش که یکی از پر اهمیت ترین نهادهای هر جامعه ای محسوب می شود و جهت ساز کیفیت عملکرد در سایر نهادها است.
عملکرد مدیران در سازمان ها برای انجام رسالت و مسئولیت ها و تحقق اهداف سازمان بالاخص در نظام آموزش و پرورش به عنوان مهم ترین سازمان در هر جامعه به لحاظ تاثیری که بر عملکرد سایر عوامل سازمانی دارد، مورد توجه صاحب نظران بوده است.
فراهم سازی شرایط مساعد برای این دانش آموزان مدرسه که از ابتدایی تا دبیرستان به تحصیل اشتغال دارند و نیز استفاده بهینه از امکانات و توان کاری کادر آموزشی و اداری، لزوم توجه جدی به این واقعیت را یادآوری می کند که موفقیت آموزش و پرورش کشور به میزانی است که اهداف تحقق یابند و تحقق اهداف هم در مدرسه به عنوان یک سیستم اجتماعی و عملیاتی ترین سطح آموزش و پرورش در گرو مهارت های مدیران مدارس است.
و برتری اقتصادی در این عرصه نصیب کشورهایی می شود که مردم آنها توانایی پردازش اطلاعات و تبدیل آنها به قرن بیست و یکم قرن دانایی است، قرن تغییر از جامعه صنعتی به جامعه فراصنعتی یا جامعه اطلاعاتی است و می رود که اطلاعات، دانش و آگاهی، اساسی ترین دارایی انسان ها، ملت ها و جوامع به شمار آید.