Abstract:
پژوهش فعلی با هدف کاربردیکردن ساحات تربیتی سند تحول بنیادین آموزشوپرورش با تطبیق بر "نقشه انسان در قرآن" انجام گرفت تا بتوان متربیان را به اهداف نهایی ساحات تربیتی سوق داد. پژوهش با روش تحلیل محتوای کیفی قرآن و ساحات تربیتی در سند تحول بنیادین انجام گرفت. جامعه آماری، قرآن، تفاسیر و مجموعه پژوهشهای مرتبط و سند تحول بنیادین و نمونه آماری 2470 آیه (واحد تحلیل) توصیفکننده وجود انسان از قرآن بود که با نمونهگیری هدفمند استخراج شد و با همین روش واحدهای تحلیلی توصیفگر اهداف ساحات تربیتی از سند تحول استخراج و دادههای هردو به روش استقرایی تحلیل شدند. برایناساس، چهارچوب نظری از نقشه انسان در قرآن به محوریت قلب ارائه شد که واحدهای تحلیل ساحات تربیتی بر آن تطبیق یافت. نتایج نشان داد که دستیابی به اهداف هریک از ساحات تربیتی، وابسته به درنظرگرفتن تعالی، توسعه و رشد متربیان در ساختارهای وجودی مرتبط با آن در نقشه انسان در قرآن است که درقالب الگوهای مجزا ارائه شد و آن نظام معیاری کاربردی را درجهت تحقق حیات طیبه در اختیار مربیان و متربیان قرار میدهد.
This study is aimed at the application of the fundamental transformation document in educational fields by adapting it to the map of "man in the Qur'an" in order to guide learners to the ultimate goals of the educational fields. The research is conducted by a qualitative content analysis of the Holy Qur’an and the educational fields in fundamental transformation document. The statistical population of the research included verses of the Holy Quran, interpretations and related research works, as well as the fundamental transformation document from which a sample of 2470 verses (analysis units) describing human nature were selected by purposive sampling method. In the same way, the analytical units describing the goals of educational fields were identified from the document and the data from both sources were analyzed inductively. Accordingly, a theoretical framework of the human structure in the Holy Qur'an was drawn by focusing on the heart, on which the units of analysis of educational fields were adapted. The results showed that achievement of the goals of each educational field depends on the consideration of the excellence, development and growth of learners in the related structures of human map in the Holy Qur'an. They were presented in separate categories, and the criteria-based applied system for the realization of excellent life was presented to the educators and learners.
Machine summary:
ازهمين رو، پژوهش حاضر به دنبال آن است تا با بهره گيري از قرآن کتاب الهي و فاقد تحريف و نظريات انديشمندان مسلمان (الميزان آيت الله طباطبايي، تفسير نور آيت الله قرائتي، تفسير تسنيم آيت الله جوادي آملي و تفسير نمونه آيت الله مکارم شيرازي) و همين طور محصول پژوهش هاي محققان اسلامي به ارائه نقشه اي عيني از ساختار وجودي انسان بپردازد و سپس باتکيه بر آن به معرفي روند کاربردي اجراييکردن ساحات تربيتي شش گانه در سند تحول بنيادين نظام آموزش وپرورش بپردازد.
اصول محوري ساحات تربيتي سند چشم انداز آموزش وپرورش در تربيت انسان به سمت حيات طيبه (رجوع شود به تصویر صفحه) در "نظريه اين هماني نفس (ذهن )١ و بدن " (هيل ٢، ١٩٩٩: ٧١) که از جديدترين نظريات دوران معاصر و البته رايج است ؛ همچون ساير نظريات ماترياليستي، نفس همان ذهن و ذهن همان بدن يا مغز محسوب ميشود (کارکن بيرق ، ١٣٨٩: ٦٧)؛ علم مطالعه ذهن ٣ و رفتار امروزه روان شناسي نام دارد و آن پس از نسخ مکتب ساخت گرايي ٤ و کارکردگرايي ٥ بر رفتارگرايي ٦ بنا شد؛ ازآنجاکه مکتب کارکردگرايي به شدت اثرگرفته از ديدگاه ويليام جيمز٧ و نظريه تکامل داروين بود در سير نقدها و تکاملش به رفتارگرايي منتهي شد و "از زمان واتسون تاکنون اساسا همه روان شناسان رفتار را مطالعه ميکنند و به همين سبب امروزه تمامي روان شناسان معاصر را رفتارگرا ميدانند" (السون و هرگنهان ، ٢٠٠٩؛ ترجمه سيف ، ١٣٩٠: ٨٩).
New York: Oxford University Press.