Abstract:
هدف: هدف این تحقیق آسیبشناسی تربیت دینی با رویکرد دینگریزی و تدوین الگوی دینپذیری مشتاقانه در دانشآموزان متوسطه دوره دوم استان کهگیلویه و بویراحمد بود.
مواد و روشها: به این منظور از جامعه آماری معلمان و مدیران آموزش و پرورش استان با انجام تحقیق کیفی، 18 نفر به صورت نمونهگیری هدفمند انتخاب شده و دیدگاه آنان با رویکرد مبتنی بر روش داده بنیاد (کدگذاری باز، کد گذاری محوری و کد گذاری انتخابی)، مورد بررسی قرار گرفت. دادهها با روش مصاحبه با هدایت کلیات و به صورت نیمه ساختار یافته گرد آوری شد. برای به دست آوردن اعتبار و روایی دادهها از دو روش بازبینی مشارکت کنندگان و مرور خبرگان غیر شرکت کننده در پژوهش استفاده شد.
یافتهها: یافتههای به دست آمده نشان میدهد که پدیده محوری مقاله حاضر "غفلت از پدیده دین گریزی و آسیبهای تربیت دینی" میباشد که با توجه به شرایط علی" عوامل درونی و عوامل بیرونی"، شرایط زمینهای "ویژگیهای سنی و جنسیت، ویژگیهای اقتصادی و ویژگیهای فرهنگی-اجتماعی" و شرایط میانجی " سختگیری های بیمورد و فقدان برنامه ریزی مناسب"، راهبردهایی تدوین و مدل نهایی بر اساس آن ارائه شده است.
نتیجهگیری: بر اساس نتایج، آسیبهای موجود و علل دین گریزی در هر کدام از حوزههای مورد بحث، نشان دهنده عدم انتخاب رویکرد عقلانی به دین بوده، و بیشتر ناشی از برداشتهای نادرست افراد از تربیت دینی است که در نهایت به عمل نائواب ونادرست منجر میشود.
Purpose: The aim of this study was the pathology of religious education with the approach of apostasy and the development of a model of enthusiastic religiosity in high school students in the second year of Kohgiluyeh and Boyer-Ahmad provinces.
Materials and Methods: For this purpose, from the statistical population of teachers and education directors of the province by conducting qualitative research, 18 people were selected by purposive sampling and their views with an approach based on the data foundation method (open coding, axial coding and Selective coding) was examined. Data were collected by general guidance interview in a semi-structured manner. To obtain data validity and validity, two methods of reviewing participants and reviewing non-participating experts in the research were used.
Findings: The obtained results show that the central phenomenon of the present article is "neglect of the phenomenon of apostasy and harms of religious education" which according to the causal conditions of "internal and external factors", the background conditions of "age characteristics" And gender, economic characteristics and socio-cultural characteristics "and the mediating conditions of" unnecessary strictures and lack of proper planning ", strategies have been formulated and the final model has been presented based on it.
Conclusion: Based on the results, the existing harms and causes of apostasy in each of the areas under discussion, indicate a lack of rational approach to religion, and is mostly due to misconceptions about religious education that ultimately practice. Incorrect and incorrect leads.