Abstract:
مسئله هویت ملی میتواند به عنوان یکی از عناصر مهم تشکیل دهنده شخصیت فرد و بارزترین نوع هویت جمعی به شمار رود. از طرفی نظام آموزش و پرورش از جمله عناصر اصلی شکل دهنده هویت فردی افراد جامعه است، لذا بررسی کتابهای آموزشی و مواد درسی به عنوان اصلی ترین بخشهای این مهم میتواند زمینه ساز ایجاد بسترهای مناسب رشد و ارتقا هویت افراد جامعه باشد.
پژوهش حاضر با هدف بررسی و مقایسه میزان حضور مولفههای هویت ملی در کتابهای قدیم و جدید زبان انگلیسی آموزش و پرورش رسمی ایران صورت پذیرفته است. روش مورد استفاده برای تحقق بخشیدن به این هدف، روش توصیفی-تحلیلی از نوع کتابخانه ای (اسنادی)و تحلیل محتوای کتابهای تازه تالیف زبان انگلیسی دوره متوسطه اول با عنوان (English for schools: Prospect Series) و کتابهای زبان انگلیسی دوره راهنمایی قدیم (The Right Path to English) است. در این راستا ابعاد مختلف هویت ملی از جمله ابعاد ملی، فرهنگی، مذهبی، جغرافیایی، سیاسی، اقوام و خرده فرهنگها و نیز نمادهای ملی مورد بحث و بررسی قرار میگیرد. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که ابعاد مختلف هویت ملی را میتوان در قالب تصاویر و کلمات کتابهای تازه تالیف زبان انگلیسی به وضوح مشاهده کرد و این امر در مقایسه با کتابهای دوره راهنمایی قدیم بسیاردقیق تر و بیشتر مورد توجه مولفان قرار گرفته اند و تفاوت معناداری در نمود مولفههای مورد بررسی مشاهده میگردد.
National identity and education could be considered as the main constituents of humans’ personality. This article was designed to discuss the levels of national identity components represented in the newly developed high-school English Language textbook, “English for Schools: Prospect Series” in contrast to the old English Language textbook of the Ministry of Education “The Right Path to English”. The methods used for this purpose included a descriptive-analytic (documentary) research method and the content analysis. The research findings indicated that national identity components such as nation, culture, religion, geography, politics, ethnics and sub-cultures and national symbols are easily and richly observed among pictures and words of the newly-developed textbook. In addition, there was a significant difference between the new and old textbooks regarding the appearance of the constituents of national identity. The findings of this research could be applicable for authors and material developers in ministry of education in Iran.
Machine summary:
يافته هاي پژوهش حاکي از آن است که ابعاد مختلف هويت ملي را ميتوان در قالب تصاوير و کلمات کتاب هاي تازه تاليف زبان انگليسي به وضوح مشاهده کرد و اين امر در مقايسه با کتاب هاي دوره راهنمايي قديم بسياردقيق تر و بيشتر مورد توجه مولفان قرار گرفته اند و تفاوت معناداري در نمود مولفه هاي مورد بررسي مشاهده ميگردد.
يافته ها: در مقاله پيش رو، مولفه هاي هويت ملي مربوط به جامعه ايران در کتاب هاي نو انتشار يافته زبان انگليسي دوره اول متوسطه پايه هاي هفتم ، هشتم و نهم و نيز کتاب هاي زبان انگليسي اول ، دوم و سوم دوره راهنمايي قديم مورد تجزيه و تحليل و بررسي قرار گرفتند.
مولفه هاي هويت ملي در کتاب هاي نوانتشار يافته زبان انگليسي به تفکيک پايه هاي دوره اول (به تصویر صفحه رجوع شود) همانگونه که مشاهده ميگردد جدول شماره ١ به بررسي فراواني حضور مولفه هاي هويت ملي در کتاب هاي سه پايه هفتم ، هشتم و نهم به تفکيک کلمات و تصاوير پرداخته است .
بنابر اطلاعات به دست آمده که در جدول شماره ٢ قابل مشاهده است ، در کتاب هاي زبان انگليسي دوره راهنمايي قديم ، بعد ملي با فراواني ٣١ بيشترين ميزان توجه را در ميان مطالب و تصاوير کتاب ها به خود اختصاص داده است .
همانگونه که در جدول شماره ٣ مشاهده ميگردد، کتاب هاي تازه تاليف زبان انگليسي با تفاوت قابل تاملي به مولفه هاي هويت ملي پرداخته اند و اين موضوع با توجه به داده هاي به دست آمده قابل بررسي است .