Abstract:
هدف مطالعه حاضر با هدف آزمون نقش تعدیلکننده جهتگیریهای هدف پیشرفت در رابطه بین جنس و خودناتوانسازی تحصیلی انجام شد.
مواد و روش ها در مطالعه همبستگی حاضر، ۳۲۰ دانشجو (۱۵۴ پسر و ۱۶۶ دختر) با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای به مقیاس خودناتوانسازی تحصیلی و پرسشنامه هدف پیشرفت پاسخ دادند. بر اساس منطق پیشنهادی، به منظور تعیین اینکه آیا رابطه بین جنس و خودناتوانسازی تابعی از جهتگیریهای هدف پیشرفت است یا خیر، از چند طرح تحلیل رگرسیون سلسلهمراتبی استفاده شد.
یافته ها نتایج تحلیل رگرسیون سلسلهمراتبی با تأکید بر معناداری آماری رابطه بین جنس و خودناتوانسازی نشان داد دانشجویان پسر در مقایسه با دانشجویان دختر بیشتر از راهبرد خودناتوانسازی تحصیلی استفاده میکنند. علاوه بر این، نتایج نشان داد رابطه بین جهتگیریهای هدفی گرایش تسلط و اجتناب تسلط با خودناتوانسازی تحصیلی منفی و معنادار و رابطه بین جهتگیریهای هدفی گرایش عملکرد و اجتناب عملکرد مثبت و معنادار بود. در نهایت، نتایج نشان داد در پیشبینی خودناتوانسازی تحصیلی دانشجویان، کنش متقابل بین متغیرهای جنس و جهتگیریهای هدف پیشرفت از لحاظ آماری معنادار نبود.
نتیجه گیری در مجموع، عدم معناداری آماری اثر تعاملی متغیرهای جنس و جهتگیریهای هدفی در پیشبینی خودناتوانسازی تحصیلی دانشجویان نشان داد رابطه بین جنس و خودناتوانسازی تابعی از اندازههای متفاوت ابعاد مختلف جهتگیریهای هدف پیشرفت نیست.
Objectives This study examined the role of achievement goals in moderating the relationship between sex and academic self-handicapping.
Methods In our correlational research, 320 university students (154 men and 166 women) were selected by multistage cluster random sampling method. They completed the Academic Self-Handicapping Scale (ASHS) and the Achievement Goal Questionnaire-Revised (AGQ-R). Based on the suggestion logic, the model of moderation among sex, achievement goals, and academic self-handicapping was examined by regression analysis.
Results According to hierarchical regression model results, male students compared to their female classmates reported higher levels of academic self-handicapping. Results also indicate a negative significant relationship between mastery-approach and mastery avoidance and positive significant relationship between performance-approach and performance-avoidance. Non-significant sex × achievement goals interactions were found in the relationship between sex and academic self-handicapping.
Conclusion In sum, achievement goals do not moderate the association between sex and academic self-handicapping.