Abstract:
رفتارهای اقتصادی فرد مسلمان، یکی از مهمترین رفتارهای اجتماعی است که زندگی شخصی و اجتماعی او را تحت تأثیر قرار میدهد. از مهمترین نوع رفتارهای اقتصادی، مصرف میباشد. در بخش مصرف 7 اصل از متون دینی استخراج گردیده است. جامعه آماری مردم شهر کابل میباشد و تعداد نمونه توسط فرمول کوکران 384 نفر در بخش مصرف تعیین گردیده است. اطلاعات نمونه مذکور به احتمال 95 درصد قابلتعمیم بهکل جمعیت آماری میباشد. اطلاعات آماری توسط پرسشنامه گردآوریشده و از طریق نرمافزار Excel و SPSS 21 مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفته است. در بخش مصرف از میان متغیرهای مستقل، بیشترین رابطه را در التزام به اصول مربوطه متغیرهای سن، تحصیلات، نوع شغل و متوسط درآمد ماهانه خانوار دارا میباشد و در بخش اعتقاد به اصول مربوط به مصرف، متغیرهای تحصیلات و متوسط درآمد ماهانه خانوار بیشتر از سایر متغیرها تأثیرگذار است. نتایج آزمون نشان میدهد که بهطور متوسط 53.4 درصد جامعه پابند به اصول مربوطه در حوزه مصرف میباشند و 50.3 درصد افراد جامعه به اصول مذکور اعتقاد دارند. آزمون کای دو و t تک نمونهای این امر را تصدیق میدارد. بهطور کل میتوان گفت که بیش از نصف جامعه به رفتارهای اقتصادی توصیهشده در اسلام در حوزه مصرف التزام و اعتقاد دارند و بین درجه التزام و اعتقاد مردم به اصول مربوط به مصرف تفاوت قابلتوجهی وجود ندارد.
The economic behaviors of a Muslim consumer is one of the most important social behaviors that affects his personal and social life. One of the most important forms of economic behaviors is consumption. In the consumption area, 7 crucial determinants have been extracted from religious literature. The statistical population is selected from Kabul city and the number of samples is determined by the Cochran formula 384 in the consumption area. The sample information is 95% accurate to the entire statistical population. Data was collected by a questionnaire and analyzed by Excel and SPSS 21 software. In the consumption sector, among the independent variables, most of the relationship is related to the inclusion of the relevant principles of age, education, nature of the occupation and average monthly income of the household. In the beliefs regarding consumption principles, education variables and average monthly household income are more significant rather than other variables. The results show that, on average, 53.4% of the population are followed to principles of consumption, and 50.3% of the community members believe in the principles. The Chi-square test and t single-sample also confirmed the results. In general, more than half of the community is committed to the recommended economic behaviors of Islam in the field of consumption and there is no significant difference between the degree of commitment and the peoplechr('39')s belief in the principles of consumption.