Abstract:
نوآوری با اطلاعات سروکار دارد و موفقیت آن متوقف به جریان مطلوبی از اطلاعات و ارتباطات است. در این میان، آن چه جریان دانش و اطلاعات را مختل میکند، سکوت سازمانی است. سکوت سازمانی، پدیدهای است که طی آن، کارکنان به صورت آگاهانه از اظهار نظرها، نقدها، پیشنهادها و در کل از تسهیم دانش و اطلاعات آشکار و پنهان خودداری میکنند. این پژوهش به دنبال آن است که به عنوان یکی از مهمترین موانع نوآوری در سازمانهای بخش عمومی، ابعاد اصلی سکوت کارکنان دانشی دانشکدههای علوم انسانی استان تهران را شناسایی کند. پژوهش حاضر به لحاظ هدف، کاربردی و به لحاظ روش متکی بر روششناسی داده بنیاد است. جامعه آماری پژوهش کارکنان دانشی دانشکدههای علوم انسانی استان تهران بوده و نمونهگیری تا اشباع دادهها پیش رفته است. در این پژوهش تلاش شده است، پس از شناسایی انواع سکوت در سازمان، عوامل سکوت، پیامدها و راهبردهای کاهش سکوت به عنوان ابعاد اصلی سکوت سازمانی کارکنان دانشی، روایتی بر اجتناب از شکستن سکوت سازمانی و عدم توفیق در حرکت به سمت نوآوری در دانشکدههای علوم انسانی ارائه گردد.
Innovation deals with information and its success stops responding to the optimal and interactive flow of information and communication. Meanwhile, what disrupts the flow of knowledge and information is organizational silence. Organizational silence is a phenomenon in which employees deliberately refrain from comments, criticisms, suggestions and, in general, the sharing of hidden and hidden knowledge and information. This research seeks to identify as one of the most important barriers to innovation in public sector organizations the main aspects of the silence of knowledge workers in Tehran's School of Humanities. The present research is purpose-oriented, applied and methodically based on the methodology of foundation data. The statistical population of the research is the knowledge workers of the Faculties of Humanities of Tehran province and sampling has been done to saturation data. In this research, after identification of types of silence in the organization, the factors of silence, the consequences and strategies of reducing silence as the main dimensions of organizational silence of knowledge workers, a narrative on avoiding the breakdown of organizational silence and failing to move towards innovation in faculty Humanities.