Abstract:
هدف اصلی این پژوهش،بررسی نقش آموزش های ارائه شده در کانون های فرهنگی_تربیتی آموزش وپرورش بر تربیت هنری دانش آموزان است. روش پژوهش، توصیفی از نوع پیمایشی است و جامعه آماری پژوهش را دانش آموزان مراجعه کننده به این کانو نها و مدرسان شاغل در کانون های فرهنگی_تربیتی شهر سنندج تشکیل می دهد که به ترتیب شامل 1100 دانش آموز و 40 مربی است. از بین دانش آموزان با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی 290 دانش آموز و با استفاده از روش سرشماری
تمامی مربیان به عنوان نمونه آماری پژوهش انتخاب گردید. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه 40 سوالی محقق ساخته برای هر دو گروه استفاده شد. روایی ابزار بر اساس روایی محتوایی و با استفاده از دیدگاه کارشناسان و متخصصان مورد تایید قرار گرفت. پایائی آن ها نیز بر اساس آلفای کرونباخ به ترتیب برای پرسشنامه مربیان 0/921 و دانش آموزان 0/867 تعیین گردید.داده های جمع آور یشده با کمک شاخص های آمار توصیفی و آزمون T تک گروهی T در گروه های مستقل مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. یافت ههای پژوهش نشان داد که از دیدگاه مربیان و دان شآموزان، نقش آموزش های ارائه شده کانو نهای فرهنگی_ تربیتی در تربیت هنری دانش آموزان با میانگین 2/847 و 3/314 از حداکثر5 به ترتیب در حد متوسط و زیاد ارزیابی شده است. از دیدگاه مربیان و دانش آموزان، نقش این کانو نها در پرورش حس زیبایی شناسی در حد زیاد و در پرورش نقد هنری؛ آشنا نمودن دانش آموزان با تاریخ هنر؛ پرورش تولید هنری و پرورش قوه تخیل به ترتیب در حد متوسط و زیاد ارزیابی شده است. نتایج آزمون Tدر گرو ههای مستقل نشان داد که تفاو تهای مشاهد هشده بین دیدگاه مربیان و دانش آموزان درباره نقش آموز شهای ارائه شده در کانون های فرهنگی_تربیتی معنی دار است و مربیان میزان اثربخشی این آموزش ها را کمتر از دانش آموزان ارزیابی کرده اند.
Machine summary:
يافته هاي پژوهش نشان داد که از ديدگاه مربيان و دانش آموزان ، نقش آموزش هاي ارائه شده کانون هاي فرهنگي _ تربيتي در تربيت هنري دانش آموزان با ميانگين ٢/٨٤٧ و ٣/٣١٤ از حداکثر٥ به ترتيب در حد متوسط و زياد ارزيابي شده است .
نتايج آزمون t در گروه هاي مستقل نشان داد که تفاوت هاي مشاهده شده بين ديدگاه مربيان و دانش آموزان درباره نقش آموزش هاي ارائه شده در کانون هاي فرهنگي _تربيتي معني دار است و مربيان ميزان اثربخشي اين آموزش ها را کمتر از دانش آموزان ارزيابي کرده اند.
يافته ها ميانگين و انحراف معيار نقش آموزش هاي ارائه شده در کانون هاي فرهنگي _ تربيتي بر پرورش حس زيبايي شناسي ، نقد هنري ، تاريخ هنر، توليد هنري ، تخيل و در مجموع تربيت هنري دانش آموزان مراجعه کننده در جدول )١( ارائه شده است .
اط لاعات اين جدول حاکي از آن است که از ديدگاه مربيان و دانش آموزان ، نقش کانون هاي فرهنگي _تربيتي در پرورش تربيت هنري دانش آموزان با ميانگين ٢/٨٤٧ و ٣/٣١٤ از حداکثر٥ به ترتيب در حد متوسط و زياد ارزيابي شده است .
يافته هاي حاصل از ديدگاه مربيان با بسياري از تحقيقات داخلي و خارجي همخواني دارد که از اين ميان مي توان به تحقيقات تاجيک ),Tajik ٢٠٠٤(، رضايي )٢٠٠٥ ,Rezaei(، مـؤذن زاده )٢٠١٠ , Moazzenzade(، صـفـوي )١٩٩٦,Safavi(، زاهدي )٢٠٠٤ ,Zahedi(، آهني )٢٠٠٥ ,Ahani(، عظ يمي )٢٠١١ ,Azimi(، اکوران )٢٠١٠ ,Okvuran(، آردا )٢٠٠٩ ,Arda(، آکيون )٢٠٠٩ ,Akkoyun(، سينگر و همکاران )٢٠١٠,.