Abstract:
پژوهش حاضر با هدف بررسی و تحلیل اهداف تعلیم و تربیت عشایر با تکیه بر دیدگاه بهمن بیگی با روش تحلیل محتوای کیفی انجام شده است. بررسی اهداف نظامهای آموزشی موفق میتواند دست آورد خوبی برای دست اندر کاران نظامهای آموزشی و دانشجویان رشتههای علوم تربیتی به ارمغان آورد یکی از این نظامها که در زمان بروز و ظهور خود توجه زیادی از اندیشمندان و مسئولین اجرایی در سطح کشور و حتی نهادهای بین المللی را بخود جلب کرد تعلیمات عشایری به رهبری بهمن بیگی بود. این پژوهش با توجه به هدف خود که در صدر مطلب بیان شد با تحلیل محتوای کیفی بجا مانده از مرحوم بهمن بیگی و مصاحبههایی که از دست اندر کاران این نظام صورت گرفت و با ترسیم شبکه مضامین به 9 هدف (مفهوم) سازمان دهنده و 94 مضمون پایه (اهداف جزیی) دست یافت در بررسی اولویت ها مشخص شدکه بعد از سواد آموزی اهداف تقویت کیفیت علمی، کاهش فاصله طبقاتی ترویج زبان فارسی، تقویت و ترویج روحیه شهامت و شجاعت، تکریم جایگاه زن در جامعه عشایری، در این نظام آموزشی از اولویت بیشتری برخوردار بودهاند و اهداف سیاسی و اعتقادی از اولویت کمتری برخوردار بودهاند.
The purpose of this study was to investigate the goals of nomad's education based on the view of Bahman Beigi through qualitative content analysis method. The goals of education have always been one of the major concerns of educational issues and perhaps one of the crucial and most important issues of education. Therefore, the study of the goals of successful educational systems can be a great achievement for practitioners of educational systems and students in the field of educational sciences. One of these systems, which at the time of its emergence attracted considerable attention from thinkers and executives throughout the country, and international institutions was the nomadic education led by Bahman Beigi. This research, in light of its goal, which was highlighted at the beginning, conducted Qualitative Content Analysis of the ideas of late Bahman Beigi and the interviews with the system's participants and by plotting the network of themes reached 9 organizing goals (concept) and 99 basic theme (trivial goals). It was shown that after literacy, the goals of, enhancing the quality of science, promoting Farsi language, strengthening and promoting the spirit of courage and bravery, reverence for the position of women in the nomadic society in this educational system had more priority than political and religious goals.
Machine summary:
فصلنامه علمي پژوهشي تدريس پژوهي Journal of Research in Teaching سال ششم – شماره سوم – پاييز ١٣٩٧ صفحات : ١٤٦-١٢٣ Vol 6, No 3, Autumn 2018 بررسي و تحليل اهداف تعليم و تربيت عشاير با تکيه بر An anaOyViV on Nomad Education ديدگاه هاي تربيتي بهمن بيگي: تحليل محتواي کيفي ObjectiveV BaVed on Bahman Beigi EducationaO PerVpectiveV: QuaOitative Content AnaOyViV اسدال عباسي ١* A.
دانشجوي دکتري گروه علوم تربيتي دانشگاه پيام نور مرکز تهران جنوب UniverVity, Tehran, South چکيده AbVtract The purpose of this study was to investigate پژوهش حاضر با هدف بررسي و تحليل اهداف تعليم و تربيت عشاير the goals of nomad's education based on theبا تکيه بر ديدگاه بهمن بيگي با روش تحليل محتواي کيفي انجام view of Bahman Beigi through qualitativecontent analysis method.