Abstract:
هدف: هدف پژوهش حاضر تشریح و شفافسازی رهبری برنامهدرسی به منظور ارائه دیدگاهها و راهبردهایی برای تسهیل اجرا پویای برنامههای درسی میباشد. روش: پژوهش حاضر به روش کیفی از نوع پژوهش فلسفی و با استفاده از روش تحلیل مفهومی انجام یافته است. حوزه مطالعاتی پژوهش شامل کتابها، پایان نامهها، مقالات، مجلات و پژوهشهای مرتبط با موضوع بود. به علت وسعت و کثرت منابع، برای نمونهگیری از منابع چاپی و دیجیتالی (برخط) که مرتبط با بحث و در دسترس بود، استفاده گردید. در این پژوهش از فیش برداری جهت گردآوری اطلاعات از نمونه، بهره گرفته شد. روش تحلیل به شیوه تحلیل مفهوم، تفسیر مفهوم و استنتاج نظری بود. یافتهها: نتایج نشان داد از طریق تشریح و تحلیل مفهوم رهبری برنامهدرسی در چندین جنبه اصلی آن یعنی چیستی و ماهیت آن، قلمروهای کاری، نقشها و ویژگیهای رهبران برنامهدرسی، سبکها، سطوح، راهبردها و این که چه کسانی میتوانند این نقش را برعهده گیرند، میتوان تصویری روشن از آن ارائه نمود. هم چنین نتایج نشان داد به علت نیاز به اجرای بهینه برنامههای درسی جدید و کمتر نمودن فاصله برنامه درسی قصدشده و اجراشده، انجام پژوهشهای علمی بیشتر در این حوزه میتواند استلزامات علمی و بومی وسیعی را در اختیار تصمیمگیرندگان آموزشی قرار دهد
Purpose: The purpose of the present study has been to explain and clarify curriculum leadership, in order to offer views and strategies to facilitate dynamic implementation of the curricula.
Method: The present study is a qualitative philosophical research, using conceptual analysis. The domain of the study included related books, theses, researches, magazines, and investigations. Due to huge and bulky references, printed and online digital resources which were available and related to the issue, were used in the study. For data gathering from samples, note-taking was used. Data analysis method included concept analysis, concept interpretation, and theoretical deduction.
Findings: The findings showed that by explanation and analysis of the concept of curriculum leadership in its main aspects i.e. its whats, curriculum leaders’ working domains, roles, and characteristics, also, styles, levels, strategies, and that who could take this role, a clear picture can be presented. Moreover, the results revealed that due to the need for effective implementation of the new curricula, and to shorten the distance between intended and implemented curricula,
Machine summary:
فصلنامه علمي پژوهشي تدريس پژوهي Journal of Research in Teaching سال ششم– شماره چهارم – زمستان ٧٩٣١ صفحات: ١٣٦-١١٦ Vol 6, No 4, Winter 2019 Curriculum Leadership; An Effective رهبري برنامه درسي، راهکاري مؤثر در تييير و Method Toward Change and Dynamic اجراي پوياي برنامههاي درسي Implementation of The Curricula بابک سلماني ١*، حسن ملکي ٢، عباس عباس پور٣، B.
استاديار دانشگاه علمه طباطبائي Tabataba'i University چکيده Abstract هدف: هدف پژوهش حاضر تشريح و شفافسازي رهبري Purpose: The purpose of the present study hasbeen to explain and clarify curriculum leadership, برنامهدرسي به منظور ارائه ديدگاهها و راهبردهايي براي in order to offer views and strategies to facilitateتسهيل اجرا پوياي برنامههاي درسي ميباشد.
Curriculum leadership لئونگ کووک_ وينگ )٢٠٠٢ ,Leung Kwok-wing( در پژوهش خود آورده است که برنامهريزي درسي مدرسه محور وظايف پيچيده و آشکاري را شامل ميشود و اجراي برنامه درسي را به نوعي از رهبري برنامه درسي نيازمند ميکند که از اين طريق ميتوان چشمانداز تسهيم شدهاي را ايجاد کرد و چندين سطح رهبري را به همراه ترکيبي از نيروهاي رهبري متعدد شکل داد.
٤. رهبري برنامهدرسي چه سطوح و راهبردهايي دارد؟ براي رهبري برنامه درسي در کليت خود سه سطح شخصي، کلس درس و مدرسه به صورت پلکاني در نظر گرفته شده است )٢٠٠٩ ,Whitehead &Glatthorn, Boschee ; ٢٠١٢ ,Fung(.