Abstract:
هدف: پژوهش حاضر با هدف آزمون اثر ادراک از روابط والدینی، ادراک از رابطة معلم-دانش آموز و بهترین اهداف شخصی بر سرزندگی تحصیلی صورت گرفت. روش: ۶۰۰ دانشآموز دورة متوسطه پرسشنامههای بهترین اهداف شخصی مارتین (2006)، سرزندگی تحصیلی دهقانیزاده و حسینچاری (۱۳۹۱)، ادراک از روابط والدینی گرونیک و همکاران (1997) و پرسشنامة معلم به عنوان بافت اجتماعی بیلمونت و همکاران (1992) را پاسخ دادند. جهت تحلیل دادهها از مدلیابی معادلات ساختاری چندسطحی (MSEM) استفاده شد. یافتهها: در سطح بینگروهی ادراک از روابط والدینی و ادراک از رابطۀ معلم- دانشآموز به طور مثبت قادر به پیشبینی بهترین اهداف شخصی دانشآموزان بودند که به نوبۀ خود بهترین اهداف شخصی به طور مثبت به سرزندگی تحصیلی مرتبط بود. همچنین اثر غیرمستقیم بینخوشهای ادراک از روابط والدینی و ادراک از رابطۀ معلم- دانشآموز معنادار بدست آمد. اثر مستقیم بین کلاسی ادراک از روابط والدین بر سرزندگی تحصیلی معنادار ولی این اثر برای ادراک از رابطه معلم- دانشآموز غیرمعنادار بدست آمد و حاکی از آن است که بهترین اهداف شخصی دانشآموزان به طور کامل رابطۀ بین کلاسی ادراک از رابطه معلم- دانشآموز با سرزندگی تحصیلی را میانجیگری میکند. 19/27 درصد از واریانس سرزندگی تحصیلی در سطح دانشآموز توسط متغیر سطح فردی و 67/78 درصد از واریانس آن در سطح کلاس توسط متغیر بافتی تبیین شد. نتیجهگیری: هدایت دانشآموزان به سوی جهت گیری هدفی بهترین اهداف شخصی توسط معلمان و ایجاد جو حمایتی در خانواده توسط والدین می تواند سرزندگی تحصیلی دانشآموزان را ارتقا بخشد. هدف: پژوهش حاضر با هدف آزمون اثر ادراک از روابط والدینی، ادراک از رابطة معلم-دانش آموز و بهترین اهداف شخصی بر سرزندگی تحصیلی صورت گرفت. روش: ۶۰۰ دانشآموز دورة متوسطه پرسشنامههای بهترین اهداف شخصی مارتین (2006)، سرزندگی تحصیلی دهقانیزاده و حسینچاری (۱۳۹۱)، ادراک از روابط والدینی گرونیک و همکاران (1997) و پرسشنامة معلم به عنوان بافت اجتماعی بیلمونت و همکاران (1992) را پاسخ دادند. جهت تحلیل دادهها از مدلیابی معادلات ساختاری چندسطحی (MSEM) استفاده شد. یافتهها: در سطح بینگروهی ادراک از روابط والدینی و ادراک از رابطۀ معلم- دانشآموز به طور مثبت قادر به پیشبینی بهترین اهداف شخصی دانشآموزان بودند که به نوبۀ خود بهترین اهداف شخصی به طور مثبت به سرزندگی تحصیلی مرتبط بود. همچنین اثر غیرمستقیم بینخوشهای ادراک از روابط والدینی و ادراک از رابطۀ معلم- دانشآموز معنادار بدست آمد. اثر مستقیم بین کلاسی ادراک از روابط والدین بر سرزندگی تحصیلی معنادار ولی این اثر برای ادراک از رابطه معلم- دانشآموز غیرمعنادار بدست آمد و حاکی از آن است که بهترین اهداف شخصی دانشآموزان به طور کامل رابطۀ بین کلاسی ادراک از رابطه معلم- دانشآموز با سرزندگی تحصیلی را میانجیگری میکند. 19/27 درصد از واریانس سرزندگی تحصیلی در سطح دانشآموز توسط متغیر سطح فردی و 67/78 درصد از واریانس آن در سطح کلاس توسط متغیر بافتی تبیین شد. نتیجهگیری: هدایت دانشآموزان به سوی جهتگیری هدفی بهترین اهداف شخصی توسط معلمان و ایجاد جو حمایتی در خانواده توسط والدین می تواند سرزندگی تحصیلی دانشآموزان را ارتقا بخشد.
Aim: This study aimed to investigate the effect of perceived parental relationships, teacher‐student relationship and personal best goals on academic buoyancy. Method: Therefore, 600 secondary high school girl students completed personal best goals questionnaire of Martin (2006), academic buoyancy questionnaire of Dehganizadeh and Hoseinchari (2012), perceived parental relationship questionnaire of Gronik et al. (1997) and Teacher as Social Context Questionnaire (TASCQ) of Belmont, et al. (1992). Multilevel Structural Equation Modeling (MSEM) was used for analyzing data. Results: In between group level perceived parental relationship and teacher‐student relationship positively predict students` personal best goals, which in turn the best personal goals positively related to students' academic buoyancy. Also, there was a significant indirect inter-cluster effect of perceived parental relationship and perceived teacher‐student relationship. The direct inter-classroom perception of parental relationships on academic buoyancy was significant, but this effect was insignificant for perceived teacher-student relationship, suggesting that students' personal best goals completely meditate relationship between inter-classroom perceptions of teacher-student relationships and academic buoyancy. 27.19% of variance in academic buoyancy at student level was explained by individual level variable and 78.67% of variance in academic buoyancy at class level was explained by contextual variable. Conclusion: Guiding students towards personal best goals orientation by teachers and creating a supportive atmosphere in the family by parents can improve students' academic buoyancy.
Machine summary:
اثر مستقيم بين کلسي ادراک از روابط والدين بر سرزندگي تحصيلي معنادار ولي اين اثر براي ادراک از رابطه معلم - دانشآموز غيرمعنادار بدست آمد و حاکي از آن است که بهترين اهداف شخصي دانشآموزان به طور کامل رابطة بين کلسي ادراک از رابطه معلم- دانشآموز با سرزندگي تحصيلي را ميانجيگري ميکند.
در اين راستا کلي، مارتين، پاپورث و گينس )٢۶۱٢( با انجام پژوهشي در بين ۹٢۹٢ دانشآموز رده سني ۱۳-۱۱ سال نشان دادند روابط مثبت با معلمان و والدين )به عنوان يک نياز روانشناختي بنيادين( با بهترين اهداف شخصي و درگيري تحصيلي ارتباط دارد.
همچنين پژوهش حاضر در نظر دارد نقش واسطهاي بهترين اهداف شخصي را در رابطه بين عوامل بافتي )ادراک از روابط والديني و ادراک از روابط معلم- دانشآموز( و سرزندگي تحصيلي مدنظر قرار دهد.
اين پرسشنامه داراي ٠ مؤلفه اهداف خاص )من اهداف مشخصي را تعيين کردهام تا در مدرسه به آنها دست يابم(، اهداف چالش برانگيز )من براي خودم اهداف چالشي در تکاليف مدرسه تعيين ميکنم(، اهداف خودارزيابي رقابتي )بيشتر از آن که با آن که با ساير دانشآموزان در رقابت باشم، با خودم رقابت ميکنم( و اهداف خودبهبودي )زماني که تکاليف مدرسهام را انجام ميدهم تلش ميکنم بهتر از قبل عمل کنم( است که هر مؤلفه ٠ گويه دارد.
multilevel mediation models Modeling (MSEM) با توجه به اينکه در پژوهش حاضر متغيرهاي پيشايند )ادراک از روابط والديني و ادراک از روابط معلم- دانشآموز( در سطح دو اندازهگيري شده و متغير ميانجي )بهترين اهداف شخصي( و متغير پيامد )سرزندگي تحصيلي( متغيرهاي اندازهگيري شدهي سطح اول هستند، مدل پژوهش حاضر يک مدل ميانجي چندسطحي ۱-۱-٢ با دو متغير پيشايند، يک ميانجي و يک پيامد خواهد بود.