Abstract:
هدف از این تحقیق بررسی و مقایسه علل بیانگیزگی دانشآموزان از مشارکت در فعالیتهای تربیتبدنی از دیدگاه دبیران تربیتبدنی و دانشآموزان متوسطه و ارتباط آن با حمایت اجتماعی فراهم شده از سوی دبیران تربیتبدنی میباشد. این تحقیق توصیفی-همبستگی و از نوع پیمایشی است که به شکل میدانی انجام شده است. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه دبیران تربیتبدنی و دانشآموزان پایههای دوم و سوم مقطع متوسطه شهرستان بوکان میباشد. که 381 دانشآموز به روش تصادفی، خوشهای، چند مرحلهای و تمامی دبیران(32نفر) به عنوان نمونههای آماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه بیانگیزگی در تربیتبدنی شن و همکاران(2010) و مقیاس رفتار بین فردی پلیتر و همکاران(2008) بود. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آزمونهای فریدمن، همبستگی اسپیرمن و "U" مان- ویتنی انجام شد. نتایج نشان داد از دیدگاه دانشآموزان و دبیران تربیتبدنی به ترتیب، مهمترین عامل بیانگیزگی دانشآموزان جذاب نبودن فعالیتها و تلاش ناکافی میباشند. نتایج تحقیق نشان داد بین دیدگاه دبیران تربیتبدنی و دانشآموزان درباره علل بیانگیزگی دانشآموزان تفاوت معنیدار وجود دارد. همچنین از دیدگاه دانشآموزان، بین حمایت اجتماعی فراهم شده از سوی دبیران تربیتبدنی و علل بیانگیزگی دانشآموزان(کمبود توانایی ، تلاش ناکافی ، ارزشمند نبودن فعالیتها و جذاب نبودن فعالیتها) رابطه منفی و معنیداری وجود دارد، ولی از دیدگاه دبیران تربیت بدنی رابطه معنیداری وجود ندارد. با توجه به اینکه، کاهش رفتار حمایتی دبیران تربیتبدنی میتواند منجر به بیانگیزگی دانشآموزان شود پیشنهاد میگردد دبیران تربیتبدنی ماهیت چند بعدی بیانگیزگی را شناسایی و با افزایش حمایت اجتماعی از دانشآموزان، مشارکت آنان را در فعالیتهای تربیتبدنی توسعه دهند.
The aim of this study was to investigate and compare amotivation reasons of high school students to participate in physical education activities from the viewpoints of physical education (PE) teachers and students and the relationship between amotivation and social support provided by PE teachers. This study was a descriptive-correlation survey conducted as a field study. The statistical population involved all PE teachers and 2nd and 3rd high school students of Bookan city. 381 students were selected by multi-level cluster random sampling method as well as all 32 teachers as the sample of this study. For data collection, Questionnaire of Amotivation in Physical Education by Shen et al. (2010), and Interpersonal Behavior Scale by Pelletier et al. (2008) were used. Friedman test, Spearman test of correlation and U Mann Whitney test were used for data analysis. The results showed that unappealing activities and insufficient effort was the most important reason for students’ amotivation from the viewpoints of students and PE teachers. The results revealed a significant difference between teachers’ and students’ viewpoints in amotivation reasons. Also, there was a negative and significant relationship between PE teachers’ social support and students’ amotivation reasons (lack of competencies, insufficient effort, valueless activities and unappealing activities) from students’ viewpoints. However, from PE teachers’ viewpoints, there was no significant relationship between the variables. As a reduction in PE teachers' support behavior can result in students' amotivation, it is recommended that PE teachers should identify the multi-lateral nature of amotivation and improve students' participation in Physical education activities through an increase in social support.