Abstract:
پژوهش حاضر بهمنظور بررسی ارتباط بین مدیریت زمان با تنش شغلی معلمان تربیت بدنی انجام گرفت. پژوهش حاضر توصیفی و از نوع پیمایشی بود که به شکل میدانی اجرا شد. جامعۀ آماری پژوهش، کلیۀ معلمان تربیت بدنی مقطع ابتدایی شهر مشهد به تعداد 1167 نفر بود و برای این منظور از بین آنها 291 نفر به روش خوشهای تصادفی انتخاب شدند (134 مرد و 157 زن). ابزار اندازهگیری جمعآوری اطلاعات شامل سه پرسشنامۀ ویژگیهای جمعیتشناختی (محققساخته) و پرسشنامۀ مدیریت زمان و تنش شغلی بود که توسط مقیمی (1385) استانداردسازی شده بود. (01/0 ≥P,48/0- = r). همچنین نتایج تحلیل رگرسیون خطی نشان داد که مدیریت زمان بهطور معناداری تنش شغلی معلمان تربیت بدنی را پیشبینی و این متغیر 50 درصد واریانس تنش شغلی را تبیین میکند. در بین ویژگیهای جمعیتشناختی، تنها سطح تحصیلات با تنش شغلی رابطۀ معنادار و در جهت معکوس داشت (02/0 ≥ P,49/0- = (r. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از SPSS نسخۀ 18 و Excel صورت گرفت. بهنظر میرسد مدیریت زمان از طریق حذف عوامل استرسزای زمانی، تنش شغلی را کاهش میدهد. بنابراین، پیشنهادمیشودمسئولان آموزش و پرورش درجهتتخفیف تنششغلیوافزایشرضایتوعملکردشغلینسبتبهبرقراری دورههایآموزشیمدیریتزمانمبادرتورزند.
The present study was carried out to investigate the relationship between time management and career stress in physical education teachers. The study was descriptive, survey conducted as a field research. The statistical population consisted of all physical education teachers of elementary schools in Mashhad city (N=1167). 291 subjects were selected by cluster random sampling method (134 males and 157 females). 3 questionnaires were used to collect data: Demographic (researcher-made), Time Management and Career Stress standardized by Moghimi (2006). The analysis of data showed a reverse correlation between time management and career stress (r= -0.48, P≤0.01). The results of the linear regression analysis showed that time management significantly predicted career stress of physical education teachers; this variable explained 50% of career stress variance. Among demographic characteristic, only education level had a reverse and significant relationship with career stress (r= -0.49, P≤0.02). The analysis of data was conducted using SPSS18 and Excels. It seems that time management decreases career stress through eliminating time stressful factors. Therefore, it is suggested that the authorities of Ministry of Education should try to administer time management courses to reduce career stress and increase job satisfaction and performance.