Abstract:
اندیشهوران شیعی و اغلب اهلسنت، بر اساس دلایل عقلی و نقلی، اجداد پیامبر گرامی اسلام را مومن دانستهاند. یکی از دلایل، آیه 219 سورۀ شعراء است که میفرماید: *و تقلّبک فی السّاجدین*. پژوهش پیش رو، با روش توصیفی-تحلیلی، به بررسی آراء 114 تفسیر از فریقین، پرداخته و آنها را در چهار دیدگاه، بازشناسانده است. دیدگاه نخست، مفاد آیه را انجام دادن رکوع و سجود پیامبر (ص) در نماز جماعت؛ و دیدگاه دوم آیه را اشاره به رویت اصحاب پشت سر خود، بههنگام نماز توسط پیامبر میداند. این دو دیدگاه، آیه را بهدور از موضوع بحث دانستهاند. دیدگاه سوم، مراد از ساجدان را با استناد به روایات، اهلبیت (ع) شناسانده و دیدگاه چهارم نیز که رای اغلب مفسران فریقین است، با استناد به شواهد درونمتنی همچون دلالت واژگان و ترکیب جمله، و نیز شواهد برونمتنی نظیر روایات مورد اعتماد صحابیان و مفسران متقدم، معنای آیه را ناظر به انتقال نسلی پیامبر (ص) در اصلاب اجداد مومن اهل سجده، معرفی کرده است. بررسی نگارندگان، نشان میدهد که بر اساس شواهد و دلایل، استظهار موحد بودن اجداد پیامبر (ص) بهعنوان معنای اظهر یا یکی از وجوه معنایی آیه بر اساس امکان حمل الفاظ بر بیشتر از معنای واحد، رواست و دیدگاه سوم نیز با آن همسویی، تعاضد معنایی و توسعۀ مصداقی دارد.
Shiite scholars and most scholars of the Islamic world have believed that the Prophet's beloved ancestors, according to rational and transcendental reasons, believed in the ancestors of the well-known prophet of Islam; one of their important reasons is the verse of 219 surah al-Sha'ra'a; and Takul al-'Aziz al-Rahim al-Za'i during the death and rebellion of al-Sa'iddin.This paper deals with the analysis of the Qur'anic Quranic scholars through a descriptive-analytical method in 114 interpretations of Shiism and Imams in the preceding verse. The findings of this study indicate that the Shiite and Sunnis commentators have four main pointsShiite scholars and most scholars of the Islamic world have believed that the Prophet's beloved ancestors, according to rational and transcendental reasons, believed in the ancestors of the well-known prophet of Islam; one of their important reasons is the verse of 219 surah al-Sha'ra'a; and Takul al-'Aziz al-Rahim al-Za'i during the death and rebellion of al-Sa'iddin.This paper deals with the analysis of the Qur'anic Quranic scholars through a descriptive-analytical method in 114 interpretations of Shiism and Imams in the preceding verse. The findings of this study indicate that the Shiite and Sunnis commentators have four main points
Machine summary:
(نک: عزه دروزه، 1381ش، ج3، ص270 ) برخی از منابع اهلسنت نیز با انتساب این دیدگاه به مفسران شیعه، آن را بر نتافته، یا آن را قول ممدوحی نمیدانند و یا سکوت در مورد دلالت آیه بر موحد بودن را برگزیدهاند؛ همچون صاحب تفسير غرائب القرآن که میگوید: «شیعه به این آیه استدلال کرده که اجداد پیامبر (ص) کافر نبودهاند، اما اهلسنت در این تأویل و در صحت حدیث، مناقشه کردهاند؛ اما قول درست نزد من این است که به منعِ مثل این ادعا، مشغول نشویم؛ علاوه بر این که از عدم دلیل، عدم مدلول، لازم نمی آید».
شاهد اين استنباط و تحليل، گفته تفسير غرائب القرآن و رغائب الفرقان است كه پس از انتساب ديدگاه دلالتِ آيه، به شیعه و نقل دلایل دلالت، نپرداختن به آن و نيز در بقعة امكان قرار دادن این تفسیر را امري برتر میشمارد و اصل مدعای شیعیان در موحد بودن اجداد پيامبر و اهلبيت را نیز منتفی نمیداند.
Keywords: Return of Prophet Jesus (PBUH), Imām Mahdi (MAHHR), Age of Reappearance, People of the Book, the 159th Verse of Surah an-Nisā’, “Will Surely Believe in Him, “Before His Death” تفسیر تطبیقی آیه 159 سورۀ نساء و ارتباط آن با نزول حضرت عیسی(ع) سعید توسلیخواه 3 | دکتر ابراهیم ایزدخواه 4 تاریخ دریافت: 03/06/1399 | تاریخ پذیرش: 23/11/1399 چکیده در برخی روایات مربوط به عصر ظهور امام مهدی(عج)، به بازگشت حضرت عیسی(ع) و یاری امام مهدی(عج) توسط ایشان اشاره شده است.