Abstract:
هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی واقعیت درمانی به شیوهی گروهی بر عزت نفس، بیهمتایی و تصویر بدنی متقاضیان جراحی زیبایی بود. روش: این پژوهش از نوع نیمه تجربی از نوع پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل و دوره پیگیری 45 روزه بود. جامعه آماری این پژوهش را 150 متقاضی جراحی زیبایی مراجعهکننده به مرکز جراحی زیبایی اسپادانا در شهر اصفهان در سال 1395 تشکیل دادند که پس از غربالگری 30 نفر به شیوهی نمونهگیری در دسترس انتخاب و بهطور تصادفی به دو گروه کنترل (15 نفر) و آزمایش (15 نفر) گمارده شدند. گروه آزمایش طی 10 جلسه و به مدت 90 دقیقه تحت درمان قرار گرفتند، در مرحله پیشآزمون و پسآزمون و دوره پیگیری هر دو گروه پرسشنامههای عزتنفس (آیزنک، 1976)، تصویر بدنی (کش و همکاران، 1997) و بیهمتایی (شمشیک و یالینشتین، 2010) را تکمیل کردند، دادههای جمعآوری شده با استفاده از واریانس اندازههای مکرر مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. یافتهها: نتایج نشان داد که واقعیت درمانی به شیوهی گروهی بر عزت نفس (F=20.10, P=0.001), بیهمتایی (F=69.78, P=0.001), و تصویر بدنی (F=35.80, P=0.001), متقاضیان جراحی زیبایی تاثیر دارد و این تاثیر در مرحله پیگیری پایدار است. نتیجهگیری: با توجه به یافتههای پژوهش حاضر میتوان بیان کرد که واقعیت درمانی موجب افزایش بیهمتایی و همچنین بهبود تصویر بدنی در افراد تحت درمان شده و استفاده از این روش درمانی برای متقاضیان جراحی زیبایی در جامعه ایرانی پیشنهاد میشود.
Aim: The present study aimed to determine the effectiveness of group reality therapy in improving the self-esteem, uniqueness, and body image of cosmetic surgery applicants. Methods: The present quasi-experimental study was a pre-test-post-test with a control group and a 45-day follow-up period. The statistical population consisted of 150 cosmetic surgery applicants who visited Espadana Cosmetic Surgery Center in Isfahan in 2016. After screening, we selected 30 individuals using convenience sampling and randomly divided them into two groups, control (n=15) and experimental (n=15) groups. The experimental group was treated in 10 sessions for 90 minutes. At the pre-test and post-test stages and the follow-up period, both groups responded to self-esteem (Eysenck, 1976), body image (Cash et al., 1997), and uniqueness (Şimşek and Yale Einstein, 2010) questionnaires. We analyzed data using repeated-measures analysis of variance. Results: The results indicated that group reality therapy had effects on self-esteem (F=20.10, P=0.001), uniqueness (F=69.78, P=0.001), and body image (F=35.80, P=0.001) of applicants for cosmetic surgery and the effect was stable in the follow-up phase. Conclusion: Given the research findings, reality therapy increased the uniqueness and also improved the body image in participants and the therapy was recommended for cosmetic surgery applicants in the Iranian society.